Annons
Annons

Re: Vanliga fel på i40

48
Gällande Hyundai i40 2012 Premium 135hk automat. Köpt som demobil 1500mil från Frontbilar Sisjön, Göteborg.
Har nog aldrig besökt verkstan så mycket som med en Hyundai.
Har haft följande problem sedan inköp 2013 Januari
1. Solskydd/spegel/Lampan höger glappar. Den lyser till och från.
2. Soltak, gummit har släppt och följer med när takluckan öppnas.
3. Blåtand mic har bytts ut.
4. Backkameran dött pga fukt
5. Tanklocket fastnar, går inte öppna genom ett vanligt tryck.
6. Krom list vänster bakruta vid bagaget släpper
7. Mittsätet bälteslåset är felvänt! Hur korkat som helst. Frisläpp knappen vänd emot rumpan, hur enkelt är det att komma åt den?
8. Kryp rost genom lacken! går inte på garantin??
9. Skinn lossnat på läderratten
10. Gummilist på takluckan som följer spåret är loss
11. Intrumentbrädan knarrar
12. Navi/pekskärm. När man bläddrar mellan radio kanalerna loopar den från station 1-6 fast man har mer inprogrammerat. Man måste backa till 1:an och komma ner till 12 för att komma till stations nr 7.
13. Pekskärm tappar orienteringen på tryckpunkterna väldigt ofta. Man måste trycka en bit ovanför för att hamna korrekt. Ibland händer inget.

Alla utom punkt 12-13 är åtgärdade. Skall ringa om detta snart.
Är såååå trött på verkstads besöken nu. Dessutom fått betala 100kr för "gratis" lånebil som de hävdar är för trängselskatt.
Jag kör inte ens genom centrala Göteborg! Borde inte Hyundai täcka dessa kostnader?
Första och sista gången jag är Hyundai kund.
Kan bara säga att jag lider!
Tror jag skiter i att laga de sista punkterna och byter bort bilen i år.

Tack och adjö Hyundai!

Re: Vanliga fel på i40

50
Hej ! Punkt 11 är ett jättelätt fel att rätta till för verkstaden om de bara vet vad som knarrar.
Det är bara att justera instrumentbrädan, Efter att letat efter grejor som sitter löst så var det bara att justera o knarret är borta forever :) Detta görs på garantin

Re: Vanliga fel på i40

52
Problem med anliggande bromsar i40 -12 Sport
HB oVB. Mest HB. Ligger an då och då. Luktar starkt brända bromsar. Ibland ligger det på mera ibland bara lite. Man märker det på bilens klregenskaper o brändleförbrukning. Verkstade har inte kunnat hitta det och då är det inget fel säger de. Det uppträder bara ibland så det är ju svårt. Men medelförbrukning pga detta på1dl mer per mil

Re: Vanliga fel på i40

53
Har haft såhär medbromsarna i 7700 mil nu. Sa till redan efter några månader men verkstaden började yra om dieselregenerering bara för jag baserade det på förbrukningen. Men lukten och värmeutsöndringen tog de ingen hänsyn till. Hade en säljare hos dem som konstaterade lukten från HB( efter verkstadens stängningsdags). Men de tar inte hänsyn till detta

Re: Vanliga fel på i40

55
Har även fått backkameran bytt. Den visade fel
Klagade på bakluckedämparna men då jämförde de med andra bilar och sa att det var ok. Nu ser jag ju här att flera haft såhär och fått dem bytta. Instrumentbräde knarr fick åtgärdat senast. De har en lösning där de får montera ner den
Även automatlådan har växlat konstigt o 2 ggr har den inte drivit. Men verkstaden säger att diagnosen inte visar ngt och de kan inte märka ngt. De är inte kloka.

Re: Vanliga fel på i40

59
Vog2013 skrev:
Någon annan som börjat få ryckningar i ca 60km/h ? Märker det mer och mer när man gå över 55 men inte över 70
Har du löst detta?

Jag har samma problem, kontaktade Holmgrens (gamla Frontbilar) och får till svar att de inte kan se några felmeddelanden vid felsökning.
Lämnas därför utan åtgärd.

Jag tvingas köra vidare, nu i helgen brast det för ryckningarna blev mycket värre, varningslampa för motor tänds. kontaktar återigen Holmgrens, lämnar in bilen igen. Verkstaden påstår att jag troligtvis tankat fel, jag ska ha blandat 95 oktan med E85. De påstår att den bensinen som finns i tanken har "skiktat sig". De vill ha 3000 för att rengöra tanken.

Jag kan visa med mina fakturor från Statoil att jag aldrig tankat E85, de påstår de att Statoil troligtvis har hällt fel i sina tankar när de fyllt på från tankbil. Jag har kontaktat Statoil för att höra om någon annan har klagat på felaktig bensin.
Verkstaden vägrar att fortsätta felsöka då de hittat att det är fel på bensinen, om jag betalar 3000 och det inte hjälper så kommer de att fortsätta leta.

Känns som om man bankar huvudet i väggen.

Har kontaktat Hyundai.se för att få råd, jag vet inte hur jag ska hantera detta om de också säger att det beror på feltankning.

Är det någon annan som haft problem med ryckningar, framför allt när man ligger mellan 50-80 km/h?

Re: Vanliga fel på i40

60
Efter att läst denna tråd låter det som att jag borde hoppa av provkörningen och eventuell affär i helgen :( tänkte nämligen provköra en i40 1,7 CRDi Comfort Plus Automat-2014 men vett i fan längre. Kanske borde behålla min gammla V70 med 40.000 mil på mätaren, haha.