Annons
Annons

Re: Motorlampa Lyser.

5
Jag hade kört ca 3 mil på morgonen och ställde bilen ute i ca 3 tim och när jag startar bilen så lyser motorlampan.
Dagen innan så kördes bilen i ca 3 timmar.
Jag brukar ligga mellan 1500-2000 varv vid långkörning.
Ok inte testat,ska testa imorgon.Var kan det tyda på om inte det går varva högt?

Re: Motorlampa Lyser.

6
Karl skrev:Jag hade kört ca 3 mil på morgonen och ställde bilen ute i ca 3 tim och när jag startar bilen så lyser motorlampan.
Dagen innan så kördes bilen i ca 3 timmar.
Jag brukar ligga mellan 1500-2000 varv vid långkörning.
Ok inte testat,ska testa imorgon.Var kan det tyda på om inte det går varva högt?
Egr fel om du ej kommer över ca 3000 r/min/känns trött/slö
Motorlampa lyser på fel bränsle eller luft blandning till 90%.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Motorlampa Lyser.

7
Karl skrev:Jag hade kört ca 3 mil på morgonen och ställde bilen ute i ca 3 tim och när jag startar bilen så lyser motorlampan.
Dagen innan så kördes bilen i ca 3 timmar.
Jag brukar ligga mellan 1500-2000 varv vid långkörning.
Ok inte testat,ska testa imorgon.Var kan det tyda på om inte det går varva högt?
Är svindyr på dessa modeller typ 18.000:-med byte.
Går att koppla ur om motorgaranti gått ut.
Samt göra en motoroptimering för bättre prestanda.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Motorlampa Lyser.

9
Karl skrev:Menar du att Egr ventilen kostar 18000-: eller tänker du på partikelfiltret?
Bilen är uttagen 2012 och jag har helförsäkring.
Vad är det som går att koppla ur (erg)?

Tacksam för svar.
Nä egrbyte kostar så tror partikelfiltret är lite dyrare typ 21.000:'


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Motorlampa Lyser.

10
r-ivari skrev:
Karl skrev:Menar du att Egr ventilen kostar 18000-: eller tänker du på partikelfiltret?
Bilen är uttagen 2012 och jag har helförsäkring.
Vad är det som går att koppla ur (erg)?

Tacksam för svar.
Nä egrbyte kostar så tror partikelfiltret är lite dyrare typ 21.000:'


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Ja då har garantin gått ut. En optimeting kostar typ 5.000:- då kopplar de bort EGR.n(elektroniskt ej fysiskt) och bättrar på vrid och hkr.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Motorlampa Lyser.

11
Maskinförsäkringen va 10 år från första reg datum och max 15000 mil så jag klar mig.
Googlade och läste att det även går att rengöra egr ventilen.
Få kolla upp det på måndag vad felet är , tack ska du ha så länge hör av mig hur det går :)

Re: Motorlampa Lyser.

12
Karl skrev:Maskinförsäkringen va 10 år från första reg datum och max 15000 mil så jag klar mig.
Googlade och läste att det även går att rengöra egr ventilen.
Få kolla upp det på måndag vad felet är , tack ska du ha så länge hör av mig hur det går :)
Ok. Lycka till. Den har inte gått så långt...
Problemet är om man rengör enl.youtubes videos el dyl. Var tar de sotiga delarna vägen då.... jo typ in i förbränningsrummet och kan skada ännu mera typ hela topplocket.....om man har otur


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Motorlampa Lyser.

13
Kolla med verkstad innan du börjar byta egr ventil eller något annat, VGT Solenieden till wastegsten/EGR-kylaren är väldigt vanliga på denna. Bilen kan tappa kraft pågrund av denna men oftast gör inte det.

Felkoder måste ju finnas

Med vänlig hälsning, Robin

Re: Motorlampa Lyser.

14
Hej
Lampan tändes på min i40 också för ett år sedan ungefär tändes o släcktes lite sporadisk verkstaden hittade inget fel för lampan slocknade jämt vid verkstadsbesök,
Men tillslut hittade de felet kabelbrott på givare till avgasreningen.