Annons

Styrning slutar fungera...

1
Hej! Jag är ny på forumet och har försökt leta efter en tråd som liknar det problem jag har med mim bil, men lyckades inte. Därav skriver jag till er i hopp om att få lite bättre koll.

Min Hyundai Santa fe -04 har fungerat mer eller mindre felfritt, men under ca 6 månader har ABS lampan tänds och enligt verkstaden handlar det om glapp i sensorn. Dessutom har bilens högra sida börjat klonka i helt uttagna svängar och jag vet att vänster fram damask är sprucken. Hur som helst har bilden under senare tid aktiveras antispinnsystemet vid inbromsning och svängning (lägre fart). Jag har lämnat det lite i väntan på pengar och eftersom besiktningen gick bra men igår blev jag ganska rädd då bilen under en sväng helt plötsligt låser ratten (den blev extremt trög) utan förvarning. Som tur var jag redan på hemmaplan men med barn i bilen blir man ju ganska rädd. Vi fick tillslut bilen till parkeringen då sambon lyckades styra den. Men när han styrde bilen gick jag bredvid och kollade in däcken, det verkar som att bilen är framtung och däckens svängradie är extremt liten. Någon som vet om ovanstående problem hänger ihop eller vad det senaste kan bero på?

Min Bilmeck kommer tillbaka under nästa vecka men är i sjukt stort behov av en fungerande bil, tänker om det är något vi kan byta själva eller liknande?

Hjälp 🥵
Annons

Re: Styrning slutar fungera...

2
Hej...och oj..!

Utan att vara någon expert skulle jag inte åka mer än absolut nödvändigt innan den är fixad. Absolut inte en meter innan ni kollat att däcken är OK.

Man skulle kunna tänka sig att ingreppet av antispinnsystem beror på den felaktiga ABS-givaren, då det systemet också använder denna signal.

Vidare misstänker jag brott på spiralfjäder fram, eftersom du säger att den ser lägre ut. Kan vara tallrikarna som håller spiralerna på plats också.

I sämsta fall kan spiralerna gå av på ett sådant sätt att de skjuter ut i däcket och skär sönder det.

Klonket( brukar vara ett knakande kjud) kommer troligtvis från en drivknut om det är mer markant när du svänger tvärt.

Lys med ficklampa och känn med handen längs däckens insida, kolla så det ser normalt ut, eller be någon annan lagom bilkunnig ta en kik innan nästa tur.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)