Annons

Missljud i framvagnen

1
Jag har en Santa Fee årsmodell 2012 som i över ett års tid dragits med missljud i framvagnen. Jag har lagt åtskilliga timmar på att försöka hitta orsaken men inte lyckats.
Ifjol på bilprovningen så hjälpte killarna till men inte heller dom kunde lokalisera källan.

Det kluckar lr vad man ska säga när man åker, behöver egentligen knappt guppa utan låter ändå.
Står och gungar rejält på bilen så kan man få fram ljudet, men jag lyckas som sagt inte lokalisera det.
Det påminner lite om en lös dämpare lr dylikt men så är inte fallet.

Vore tacksam för hjälp :|
Annons

Re: Missljud i framvagnen

2
Har du kollat främre stabilisatorstag?



På min (nu pensionerade) XC70 lät det ungefär som du beskriver, inget gick att återskapa genom att gunga eller rycka i sakerna - lät endast när man var i rörelse. Visade sig till slut att stabilisatorstagen var slut i fram....

Re: Missljud i framvagnen

4
Mja, det jag pratar om är länken/leden/staget mellan krängningshämmaren och fjäderbenet (se video ovan). Men om du har felsökt detta redan så...

Har ljudet förändrats över tid?
Är det ett metalliskt ljud eller lite mer "dämpat"?

Re: Missljud i framvagnen

7
Sitter inte krängningshämmaren i 2 gummibussningar på din bil ? Skälva stången altså, inte ändarna.
På en Merca var det samm oljud och bussningarna var glapp. Men det upptäckte ja när ljudet var borta med nya. Det gick inte att se eller prova på bilen. Då såg dom bra ut.