Annons

Projekt..tja..trimmad Genesis iallafall : )

1
Jag fick min bil motoroptimerad i tisdags, och kan säga att det gav en märkbar skillnad både i respons och acceleration.

Det hela utfördes av företaget Autostable, och är alltså ingen "chipning" eller box, utan en riktig mappning på individbilen.
I nuläget är bilen i övrigt standard. Originalets 305 hk kändes klart mycket närmare min tidigare kompressormatade BMW 330 (bänkad till 350 hk) än förväntat.

Skillnaderna märktes på följande sätt: betydligt rappare respons i gaspedalen, vilket innebär att jag får vara försiktig med den i lägre hastigheter när man kör i stadstrafik, eftersom den då ligger o väntar med lägsta växeln (6-stegad automat) och spinner till oerhört lätt.

Nästa skillnad var vridet. Vid provturen direkt efter mappningen, tog jag en kort sväng på E22:an. Före trimmet kunde jag känna hur automatlådan och motorn kommunicerade med någon knapp sekunds fördröj, men nu hann jag inte med att kompensera med gasen, och hjulen vred loss i 100 km/h trots att jag inte kick-downade. Nu var vägbanan inte kruttorr, så i helt torrt väglag hade jag nog fått en rejäl acceleration istället.

Nästa "projekt"-steg med bilen blir att byta till lättare hjul och bredare bakdäck. Rotations/slungkrafterna i tunga hjul är en stor del av prestandan, och bredare däck ser till att få greppet nog i vägbanan.
If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..