Annons

Dieselproblem

1
Hej jag har stött på problem med min santa diesel 02a 15000mil
motorn bara stänger avsig och check engine lampan tänds
har lämnat bilen till aktoriserad verkstad .
deras svar det är nog bränslefiltret!! bytte det 800spänn!!!
nästa gissning från verkstan bränslepumprelä inget resultat
nästa gissning förpumpen
nästa gissning skit itanken
nästa gissning bränsletrycksventil
nästa försök , spridarna är kassa ! alla 4a till en kostnad 4700 st
skulle jag byta allt dom har gissat på så kostar det mig snart mer än bilens värde
är det någon som har varit ute för samma problem???
hälsn jeep cj2
Annons

2
Hej och välkommen!

Började med att flytta din post så den är lättare att hitta under Santa Fe SM.

Det tyska forumet vittnade om gigantiska problem med Santa Fes storebror Terracan, som i Tyskland krävde omfattande felsökning av hela bränslesystemet innan man hittade någon slags kur för det hela;
byta rubbet.
Yes box!
Primär/lågtryckspump, filter/filterkonsoll, högtryckspump(!), rail med regulator och returledning - samt samtliga spridare. Rubbet!

Massor av bilar åtgärdades i Tyskland till astronomiska kostnader - garantiåtaganden alltihopa, och även goodwill-åtaganden utöver normal garanti.

Santa Fe har av någon anledning inte varit drabbat alls í samma utsträckning, varken här hemma eller i Tyskland.

En anledning till den generösa behandlingen i Tyskland kan ligga i att Hyundai är ett liitet märke på den tyska marknaden, en annan i att varenda pryl som man tvingats byta var märkt "Bosch"...
Jajajmän - hela insprutningssystemet är Bosch made!

Det som har hänt med din bil är visserligen svårdiagnosticerat, men jag vet att Hyundai centralt har varit ute och informerat om just detta problemet. Sollentuna uppmärksammade problemet för minst 2 år sedan och gick ut direkt med info till verkstäder.

Det här är vad som hänt med din bil:

Små, små metallpartiklar cirkulerar i bränslesystemet. Vi pratar små!
Den ena teorin hävdar att de är så små att de inte ens går att filtrera bort - alltså molekylnivå!
Den andra teorin hävdar att metallpartiklarna härstammar från högtryckspumpen som ligger efter bränslefiltret i serien och därför matar railen med bränsle som visserligen har passerat filtren och skulle varit "rent", men i själva verket kontaminerats av pumpen själv.

Dessa partiklar är så små att de egentligen skulle passera hela systemet utan att varken märkas eller ställa till skada, men modern teknik lägger nya och helt fräscha krokben...

Eftersom commonrailsystemet arbetar med en trycksatt plenumkammare, en reservoar av diesel under högt tryck - över 1,000 bar som alla spridarna hämtar sitt bränsle från så måste spridarna styras på något sätt - och det sker elektriskt.
Därav följer att spridarna omges av ett kraftfält, ett kraftfält som blir tillräckligt stort för att skapa elektromagnetisk spänning - som drar till sig de små mikroskopiska metallpartiklarna i bränslet...

Det är alltså inte en flaga som gör att en spridare hänger sig som förr i tiden, utan en build-up av mikroskopiskt material som över tid gör att inte spridaren sluter riktigt som den skall längre.

Nå, risiga spridare var förr i tiden bara ett skönhetsfel som skapade lite oren gång på tomgång, sämre effekt och lite svartrök där bak.
Man kunde in the good ol' days kompensera med tätare oljebyten och lite längre omkörningssträckor - dieseln var ju ändå gratis :roll: och miljön hade ju inte med det här att göra...

Nu är det nya tider, och utrymmet för avvikelser i moderna dieslar är minimalt; högtryckspumpen skapar visserligen ett sanslöst högt tryck, men det är en vääldigt liten volym det handlar om i railen - centilitrar på sin höjd!!

Alltså gör ett minimalt läckage i en enda spridare att trycket i railen sjunker under det normvärde som styrenheten har att bevaka.
Jag har kunnat alla siffrorna men de är av akademiskt värde just nu - du hajar principen va'?

Det här är ett problem du haft i många tusen mil, men inte märkt av förrän nu - det finns en överkapacitet inbyggd i systemet; visst läckage accepteras, men när arbetstrycket i railen - övervakat av regulatorn, sjunker under ett givet värde så går "shut-down signalen" till styrenheten. Bom stopp, och check engine på panelen...

Inte ens ett limp-home mode med reducerad effekt finns att tillgå, trots att det faktiskt vore möjligt - trycket finns där, men inte tillräckligt mycket för fullt effektuttag!


Min rekommendation är att snabbt som attan ställa samman precis vad som har hänt med din bil - både ur eget perspektiv och vad verkstaden har sagt gjort och kostat!

Lugnt, sansat och hövligt tar du kontakt med Hyundai i Sollentuna så snabbt som möjligt - be att få tala med någon på "tekniskt support" eller någon som ansvarar för "utbildning av verkstäder" och lägg fram ditt ärende så kortfattat som möjligt - det viktiga är att du får en emailadress att skicka din story till.

Med en garanti som gick ut för sådär 2 år sedan kommer du inte att få en spänn den vägen, men det är helt klart att verkstaden har flummat runt på måfå utan att gå direkt på ett problem som är känt centralt och som Hyundai Sollentuna har lagt mycket tid och pengar på att informera om!

Har du gjort alla servicear på auktoriserade verkstäder - helst en och samma så har du god chans att få kompensation;
de kostnader som du hittills lagt ut på fruktlös felsökning under fel träd måste naturligtvis räknas av från kommande räkning - i varje fall i min värld...

Har du luckor i serviceboken, eller servat på en verkstad som inte är auktoriserad av Hyundai Sverige har du självklart minimala chanser har få någon hjälp någonstans.


Jag har mer att säga i ämnet, men mina fyrbenta vänner som fick morgonmat strax innan jag såg detta börjar undra om jag dött här inne...

Håll till godo så länge - kom gärna med kommentarer



Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 20 maj 2007, 00:01, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

3
1. Mycket välkommen till forumet, jeepcj2!
Tråkigt med din bil, hoppas att det löser sig!

2. Stor respekt för Swedefe:s - som vanligt - kunnande! Gott att ha en sådan på forumet när det kniper! :D :D :D
Kommentaren jag kommer med till Swedefe skulle isåfall bli, att "förflyttningen" du gjorde, kanske skedde lite snabbt på morgonen :? :? ( :lol: )... -"Lättare att hitta under Santa Fe SM" blev nog lite fel i sidled... :wink:
Men som det gamla ordspråket: Att fela är mänskligt, att skylla på nån annan är ännu mänskligare... :lol: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Skäreläjan skrev: Kommentaren jag kommer med till Swedefe skulle isåfall bli, att "förflyttningen" du gjorde, kanske skedde lite snabbt på morgonen :? :? ( :lol: )... -"Lättare att hitta under Santa Fe SM" blev nog lite fel i sidled... :wink:
I mitt alfabet kommer "fort" helt klart före "fel"... :wink:
Tack för påpekandet, nu ligger tråden där jag tänkte först.

S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Hej hörru "CJ2an" - hur går det?
Vore kul att höra om utfallet.
Jag har mer att berätta, men vill ha lite feedback från dig först!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

6
hej det var länge tills jag kunde svara på hur det gick med santan
tog kontakt med stockholm men ingen respons
våran bil stannade oftare och till slut lämnade vi den verkstan igen
då har dom fått någon utbildning om problemet
dom har haft bilen ca 2 mån ock provat det mesta
det visade sig till slut att railsen med givare måste bytas
6500spänn ,2 spridarrör ,arbetskostnad 1000
totalt 8500
en positiv effekt är att bränsleförbrukningen gick från 095
till0,6!!!!!
hur gick detta till???
jag har även en TUCSON 05a v6 aut med hög bränslef.
så jag åkte till verkstan för att berömma dom om santan
då säger dom att lämna TUCSONEN till oss så skall vi byta
utv i växellådan +hastighetsmätare ,ett garantiåttagande
från huyndai så skall den dra mindre soppa

hälsn jeepcj2

7
jeepcj2 skrev: jag har även en TUCSON 05a v6 aut med hög bränslef.
så jag åkte till verkstan för att berömma dom om santan
då säger dom att lämna TUCSONEN till oss så skall vi byta
utv i växellådan +hastighetsmätare ,ett garantiåttagande
från huyndai så skall den dra mindre soppa

hälsn jeepcj2
Mmm jag har gjort det men det hjälpte inte så mycket
får hoppas det blir bättre när motorn är inkörd
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

Re: Dieselproblem

8
Har ett märkligt bekymmer med min Terracan -02 2.9 Diesel, ska direkt säga att vi nu befinner oss i Filippinerna, så det är absolut inget köldproblem. När den stått ca. 6-8 tim. så motorn är kall, så är den svår att starta riktigt, den startar men på väldigt låga varv, så om jag inte matar på med startmotorn i ca. 30 sek. så lägger den av, efter då ca. 30 sek. så hör man den börjar arbeta bättre, och jag kan släppa startmotorn, men tar ytterligare ca. 20 sek. innan den går riktigt och då går den hur bra som helst, dessutom när den är varm, startar den direkt. Har frågat runt lite här nere, och en del säger jag ska kolla något som de kallar Check valve, och ska sitta bak på dieselpumpen, har kollat där, men än så länge bara tagit av kontakten där o gjort rent som inte hjälpte, men el ledningarna som går från kontakten, går de till ett relä någonstans, någon som vet ?? Ska in på den enda verkstaden vi har här o de är specialliserade på KIA men de har jäkligt dåligt med tid, egentligen är det inget jätte problem för mig, eftersom den i alla fall startar, men är orolig för startmotorn som får nöta på bra, o kanske problemet ökar, o då har jag ett riktigt problem. Ska också tillägga att för mig känns det som motorn inte orkar hålla kvar bränsle trycket, men hur kan den då starta så bra om den är varm ??? Hoppas någon kan ge en ledtråd. :) :) :) :)