Annons

Ionic Electric BMS

1
Hej, jag är ny här på forumet, har precis köpt en Ionic Electric och är väldigt nöjd med den.
Men jag har en liten fundering råkade ut för en liten nära "döden" upplevelse när jag körde så droppade batteriprocenten ganska tvärt med från 21% till 13% och sedan 5%.
Allt detta skedde inom loppet av 10 till 15 minuter och inte den sträckan som räckvidden visade. Som en sten helt enkelt.
Blev stel som en pinne och drog av på farten och stängde av HVAC.
Kom fram till laddstationen med andan i halsgropen [emoji3]

Kalibrerar BMS:en sig själv eller kan man på något sätt få det lite mer exakt än det jag råkade ut för?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Annons

Re: Ionic Electric BMS

2
Oh det lät otrevligt
Du tappade alltså 4,5-6kwh om du har 28 eller 38kwh batteriet
Hur långt körde du på den tiden?

Det man brukar kunna göra för att manuellt kalibrera BMS är att köra bilen så nära 0% man vågar och sen ladda till 100%
Då lär den sig vad som är top resp botten

Har det hänt flera gånger eller var detta en engångshändelse?

//Christian

Re: Ionic Electric BMS

3
Det har inte hänt igen, körde det ganska lågt typ 5% och sedan laddat fullt. Har inte hänt igen. Detta är en 28 kWh.
Synd att man inte kan styra laddningen att man exempelvis laddar till 80% i vanliga fall... om man ska tänka på batteriet.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Re: Ionic Electric BMS

4
Skönt att det inte hänt igen

Kan mycket väl vara BMS som fick lite hicka

Har ingen IONIQ själv men kan man inte ställa max laddprocent?
Som du säger är det obra att ladda 100% för ofta, det degraderas snabbare, och om man gör det ska direkt köra en längre sträcka så man får ner %en
Finns ofta en buffert över det den visar som 100
Har för mig jag läst nånstans att IONIQs buffert är rätt stor, typ 15-20%, men antar att det täcker både top och bottenbuffert.

//Christian