Annons

Hur långsamt kan man ladda sin Ioniq Electric med hemmaladdare (laddbox, 3-fas), råd inför köp

1
Hej!

Jag har en Ioniq Electric som idag laddas med reseladdaren (220 V) och med den går ju att ställa ner laddeffekten i bilen så lågt som 1,2 kW, ungefär, genom en inställning i bilens menysystem. (Jag gör detta för att vara extra snäll både mot batteriet och för att slippa risken att några säkringar går i onödan.)

Nu funderar jag på att köpa en laddbox (3-fas) för att kunna ladda upp till 11 kW men hur LÅG laddeffekt får man om man kopplar in sin bil i en hemma-laddbox och sedan ställer in på "låg" laddning för "normalladdning" i bilens menysystem (jag kan inte hitta den uppgiften någonstans i vare sig instruktionsbok eller på nätet)? Finns det någon vänlig själ som har en 3-fas-laddare hemma som skulle kunna testa? :-)

Detta kommer ju f.ö. bli mer och mer aktuellt nu när elbolagen har börjat lägga in straffavgifter för toppeffekten per månad... :-/

De laddboxar jag tittat på hittills går att begränsa till 6 kW i laddaren men jag skulle vilja kunna få ner laddeffekten ännu lägre. :-)

Tack på förhand!

Fredrik
Annons

Re: Hur långsamt kan man ladda sin Ioniq Electric med hemmaladdare (laddbox, 3-fas), råd inför köp

5
Halloj halloj, ny här.
Har även jag köpt mig en easee-laddare.
Blir inte klok på faserna.. Har ioniq 2020 38.3 kWh modellen, laddning med 1 eller 3 faser.
Laddaren kör på en fas när man väljer automatiskt läge, vill inte sätta upp den om den inte tar 3-fas.
Och som tidigare talare kan man sänka laddarens ut-effekt.

Här är det ännu ingen straffavgift så nattetid hade man ju kunnat ladda med 7.2

Ha det bäst