Annons
JR Wheels fälgar hittar du hos L-M-R.se

Kylarvätska försvinner spårlöst

1
Hej

Har en HYUNDAI SANTA FÉ III (DM) 2.2 CRDI 4WD DIESEL

Har under en längre tid haft problem med att kylarvätska försvinner. Problemet visar sig så kupévärmen försvinner och efter en stund går motortemperaturen upp och varnar för hög temp. Den drar kanske 0,25 lit kylarvätska / mil.

Den suger inte från behållaren utan man får öppna locket på kylaren och fylla på. Inga synliga tecken på läckage.

Hittills har det bytts termostat & pump men det har inte hjälpt. Även trycktestat systemet ett par timmar utan noterbara tryckförluster. Ideér?
Annons

Re: Kylarvätska försvinner spårlöst

2
Trycktestat med varm eller kall motor?
Försvinner det bara när man kör?

Tänker spontant att det finns bara tre sätt det kan minska på... Antingen ut i oljekanalerna -då borde oljestickan se ut som en kaffe latte, eller ut i en cylinder och förbrännas -då borde det ryka rätt bra ur avgasröret och lukta "sött".
Eller så åker det rätt ut i det fria någonstans. Eftersom du inte sett några tecken, gäller det även inne i bilen -under mattorna?
2,5 dl/mil borde inte gå obemärkt förbi...
De här slangklämmorna man använder nu, som man inte behöver skruva på, har en tendens att bli mjuka över tid och i kombination med värme/tryck kan det mycket väl pysa ut och försvinna med fartvinden.

Är spjällhus/insug/intercooler värmt/kylt på dessa så att det kan sippra ut den vägen?

Skulle även kolla alla slangar till/från behållaren så de inte är täppta och kolla kylarlocket efter spår av läckage.

Och kanske mest uppenbara, den är väl luftad ordentligt efter arbeten med kylsystemet?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)