Annons

Väsande ljud ACC, bara värme

1
Hej, jag har sökt runt lite, kanske är det 'luftblandningsspjället' som felar på min i30 1,6crdi 2014 med
Bara varmluft i handskfacket med.

Det "väser eller pyser" när jag slår på A/C (alternativt blir tyst efter 3 sekunder när jag slår av den manuellt)

Jag hade ett liknande problem 1 dag(!!) förra sommaren, men minns inte hur jag löste det, troligtvis såg jag någon video på youtube (ska leta ikväll)
Sedan funkade klimatanläggningen felfritt igen, till idag.

Har hela tiden under den här våren haft full effekt på kylningen, d.v.s. detta har inte kommit 'smygande', utan vips så är det bara varmluft.
Så jag tänker luftblandningsspjäll (eller vad det kan heta)

Hade förr en 9-5 med läckande system, men jag minns inte i vilken ordning man felsöker.

Någon som kan tipsa om någon bra video om i vilken ordning man ska göra sin egen 'felsökning'?

OBS! Jag är ej bilmek, men jag brukar lösa det mesta via upplysningsvideo från youtube, eller bra tips på forum som detta.
Tack på förhand.
Annons

Re: Väsande ljud ACC, bara värme

2
Om det kommer ett väsande ljud när du slår på AC och försvinner när du stänger av så skulle jag gissa att du har lite gas i systemet och möjligen en liten läcka. Ställmotor för temperatur är övervakad så skulle den fela så får du felkod på den, men den måste läsas av med utrustning på Hyundai verkstad.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11