Annons

Kona EV - 12-voltsbatteriet dör

1
Hej, har gjort misstaget att leasa ovan nämnd bil.
Har den senaste månaden varit helt urladdad (12-voltsbatteriet) flera gånger. Har bärgat in den på autoriserad verkstad flertalet gånger men dom verkar inte kunna hitta vad som laddar ur det.
Jag misstänker att det är cellerna i 12-voltsbatteriet som gett med sig. Att detta inte prövats på verkstaden är för mig en gåta. Men! Eftersom alla Hyundaiverkstäder inom en radie på 50 mil verkar ha gått på semester och biljäveln står parkerad olåst på en allmän parkering, och jag har förbrukat all garantiassistans för längesedan och är trött på att lägga tusentals kronor på skiten i extra assistans- och självriskkostnader så vill jag byta batteriet själv.

hade helst lämnat tillbaka skiten, men lo and behold. ÅF har semester och hänvisar till..... försäkringsbolaget. Fest hela veckan. Någon vänlig själ som vill upplysa mig om vad för batteri jag ska köpa, och om det är något särskilt jag bör tänka på innan jag byter det?

Eller om någon annan haft liknande problem och hittat annan möjlig lösning?

I min mening är det rätt och slätt ett garantiärende, men ÅF slingrar sig allt de kan - Har endast rullat 3500 mil sedan jag hämtade ut den ny för två år sedan.
Annons

Re: Kona EV - 12-voltsbatteriet dör

2
elbilutanel skrev: 18 jul 2022, 15:20 Hej, har gjort misstaget att leasa ovan nämnd bil.
Har den senaste månaden varit helt urladdad (12-voltsbatteriet) flera gånger. Har bärgat in den på autoriserad verkstad flertalet gånger men dom verkar inte kunna hitta vad som laddar ur det.
Jag misstänker att det är cellerna i 12-voltsbatteriet som gett med sig. Att detta inte prövats på verkstaden är för mig en gåta. Men! Eftersom alla Hyundaiverkstäder inom en radie på 50 mil verkar ha gått på semester och biljäveln står parkerad olåst på en allmän parkering, och jag har förbrukat all garantiassistans för längesedan och är trött på att lägga tusentals kronor på skiten i extra assistans- och självriskkostnader så vill jag byta batteriet själv.

hade helst lämnat tillbaka skiten, men lo and behold. ÅF har semester och hänvisar till..... försäkringsbolaget. Fest hela veckan. Någon vänlig själ som vill upplysa mig om vad för batteri jag ska köpa, och om det är något särskilt jag bör tänka på innan jag byter det?

Eller om någon annan haft liknande problem och hittat annan möjlig lösning?

I min mening är det rätt och slätt ett garantiärende, men ÅF slingrar sig allt de kan - Har endast rullat 3500 mil sedan jag hämtade ut den ny för två år sedan.
Hej,
Har en ioniq PHEV som råkat ut 2 ggr för samma sak som Du. Enligt andra ägare till EV så handlar det om någon "flärp/relä" som inte slår ifrån på batteriet. Jag har köpt en Jumpstarter (NOCO GB40) som jag ansluter till batteriet (12V) och vips så fungerade igen..retligt men det är något som Ioniq och KIA måste fixa. Denna Jumpstarter kan användas på alla förbränningsmotorer också..
Lycka till!