Annons

Koppling som inte tar Santa Fe

1
Tjo!

Har en Hyundai Santa Fe 2.4 4x4 2005 som kopplingen inte tar på, började att det blev tyngre att få i växlarna och nu går det inte att få i växlar. Står bilen still och jag håller kopplingen i botten så går det vålda i växlar och bilen dras sakta framåt, släpper jag upp kopplingen driver den som vanligt. Håller jag ner bromsen och försöker få i en växel så blir det motorstopp. Bilen går att köra utan att koppla, men det är lite vanskligt vid rödljus osv.

Har bytt slavcylindern och huvudcylindern och fått bort all luft utan att det gjort någon skillnad alls. Någon som har någon tanke på orsak?kopplingen har bra motstånd och fjädrar upp utan problem. Fått reda på från Hyundai verkstaden att är det någonting i kopplingen/växellådan så får jag räkna med minst 10000kr då det är så stort jobb.
Annons

Re: Koppling som inte tar Santa Fe

3
anders skrev: 28 jul 2022, 09:17 Har du haft någon som kollat att slavcylindern/armen också rör sig när pedalen trycks ner?

Annars är förslagen enligt bild

k.jpg
Armen och slavcylindern rör sig när man trycker ner pedalen. Har förstått som att de är lätta att lufta de här, vissa bilar kan ju trilskas lite med att få ur luften. pumpade genom runt en liter på slutet utan att det kom någon luft, så är nog bara ett kopplingsbyte kvar.