Annons

Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

1
Hej.

Har en Santa FE -11 som startar ibland och ibland inte. Försöker förklara nedanför problem, vad jag gjort och vad jag upptäckt hittills.

PROBLEM:
- Startar ibland, ibland inte.

Upptäckter/Vad jag gjort:
- Startar inte om det inte går att låsa upp med fjärr (Låter man den stå nån dag eller så kan man låsa upp med fjärr och den startar sen utan problem).
- Lossar man - (minus) på batteri i några minuter och sätter tillbaks så startar den.
- Går att köra utan att den stannar eller liknande (Har kört ca 30-40min för att se om den la av vilket den inte gjorde).
- När den inte startade så provade jag att dra i kablarna till säkringsboxen i cupen, den gick då att starta efter det. Har bara testat detta 1 gång.
- Har läst av felkoder, den visar inga felkoder mer en "9689 - Okänd felkod". Har försökt googlat utan framgång.

Fyller på om jag kommer på något mer!

Tacksam för hjälp!

// Niklas
Annons

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

4
anders skrev: 20 apr 2023, 20:01 Nästa gång som det inte går att låsa upp med fjärren, öppna "vanligt" och håll nyckeln emot startknappen samtidigt som du startar.
Funkar det då?
Hej,

Jag provade hålla fjärren vid knappen, funka inte.
Jag provade även trycka med fjärren på start knappen, funka inte.

Båda gångerna så satt nyckel i fjärrhöljet.

Spelar det någon roll om jag har nyckel ”isatt” i fjärrhöljet när jag gör de? Hoppas du förstår min fundering.

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

5
Ok. Hmmm...

En del bilar har antennen runt startnyckeln/knappen. Andra kan ha den i mittkonsolen.

Under armstödet -har du en liten lucka eller hål i bakkant där du kan trycka in fjärren?
I så fall, tryck in fjärren där, håll foten på bromsen och tryck på start.

Det ska inte påverka om du har den fysiska nyckel i/ur fodralet så att säga.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

6
anders skrev: 22 apr 2023, 20:39 Ok. Hmmm...

En del bilar har antennen runt startnyckeln/knappen. Andra kan ha den i mittkonsolen.

Under armstödet -har du en liten lucka eller hål i bakkant där du kan trycka in fjärren?
I så fall, tryck in fjärren där, håll foten på bromsen och tryck på start.

Det ska inte påverka om du har den fysiska nyckel i/ur fodralet så att säga.
Jag har ingen lucka eller hål vid armstödet.
Har det dock under radio/ecc i mittkonsolen.

När jag trycker in fjärren där så funkar det fortfarande inte. Jag har provat med båda nycklarna. :/

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

7
Då låter det som något har hänt med BCM (body control module) som brukar vara den box som hanterar diverse sensorer och signaler kopplat till bland annat dörrlås, innerbelysning och immobilizer.


Det man kan göra själv är väl att hitta boxen och se till att kontakterna sitter i. Annars är nog ett byte av box och då kan det krävas lite programmering av en Hyundaiverkstad gissar jag.

Kanske DENNA ger lite guidning. Sid 48-->
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

8
anders skrev: 24 apr 2023, 07:12 Då låter det som något har hänt med BCM (body control module) som brukar vara den box som hanterar diverse sensorer och signaler kopplat till bland annat dörrlås, innerbelysning och immobilizer.


Det man kan göra själv är väl att hitta boxen och se till att kontakterna sitter i. Annars är nog ett byte av box och då kan det krävas lite programmering av en Hyundaiverkstad gissar jag.

Kanske DENNA ger lite guidning. Sid 48-->
OK!

jag ska felsöka den till veckan, återkommer om jag blir nå klokare!

Synd är juh att bilen funkar just nu, så jag vet inte om jag lyckas fixa det om jag är där och grötar, om det inte är ett uppenbart fel jag kan se med ögonen då! :)

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

9
anders skrev: 24 apr 2023, 07:12 Då låter det som något har hänt med BCM (body control module) som brukar vara den box som hanterar diverse sensorer och signaler kopplat till bland annat dörrlås, innerbelysning och immobilizer.


Det man kan göra själv är väl att hitta boxen och se till att kontakterna sitter i. Annars är nog ett byte av box och då kan det krävas lite programmering av en Hyundaiverkstad gissar jag.

Kanske DENNA ger lite guidning. Sid 48-->
Hej igen,

Upptäckte 2 nya saker idag.

1: När jag kört och stänger av bilen, när jag tar ut nyckeln ur BCM så låser den rattlåset. Ibland gör den inte de och då går det inte att starta eller låsa bilen.

2: När fel nämnt ovanför inträffar så kan jag låsa bilen med fjärren OM jag går ut och trycker upprepade gånger på dörren (svart liten "knapp" på handtaget för att låsa och låsa upp) samtidigt som jag trycker på fjärren. Gör jag detta på passagerasidan när jag låser upp, alltså trycker på knappen på handtaget upprepade gånger samtidigt som jag trycker upprepade gånger på fjärren så låser den upp bilen och jag kan då starta den.

MVH Niklas

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

13
Det låter som du testat typ allt man kan göra själv utan Hyundais diagnosverktyg. Om rattlåset inte greppar i så är det säkert bidragande orsak.
Man kan ju lossa plastkåpan runt/under ratten och se om det är något uppenbart där som gör att rattlåset inte vill.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Hyundai Santa FE -2011 problem - Startar ibland

14
anders skrev: 10 maj 2023, 18:07 Det låter som du testat typ allt man kan göra själv utan Hyundais diagnosverktyg. Om rattlåset inte greppar i så är det säkert bidragande orsak.
Man kan ju lossa plastkåpan runt/under ratten och se om det är något uppenbart där som gör att rattlåset inte vill.
Ja jag måste nog lämna in den till en Hyundai verkstad! :/

Jag har lossat i princip all plast under ratten, kollat alla kablar jag kan se! Inget satt löst eller var skavt!