Annons
Annons

Re: Vanliga fel på i40

62
maxeta22 skrev:
Vog2013 skrev:
Någon annan som börjat få ryckningar i ca 60km/h ? Märker det mer och mer när man gå över 55 men inte över 70
Har du löst detta?

Jag har samma problem, kontaktade Holmgrens (gamla Frontbilar) och får till svar att de inte kan se några felmeddelanden vid felsökning.
Lämnas därför utan åtgärd.

Jag tvingas köra vidare, nu i helgen brast det för ryckningarna blev mycket värre, varningslampa för motor tänds. kontaktar återigen Holmgrens, lämnar in bilen igen. Verkstaden påstår att jag troligtvis tankat fel, jag ska ha blandat 95 oktan med E85. De påstår att den bensinen som finns i tanken har "skiktat sig". De vill ha 3000 för att rengöra tanken.

Jag kan visa med mina fakturor från Statoil att jag aldrig tankat E85, de påstår de att Statoil troligtvis har hällt fel i sina tankar när de fyllt på från tankbil. Jag har kontaktat Statoil för att höra om någon annan har klagat på felaktig bensin.
Verkstaden vägrar att fortsätta felsöka då de hittat att det är fel på bensinen, om jag betalar 3000 och det inte hjälper så kommer de att fortsätta leta.

Känns som om man bankar huvudet i väggen.

Har kontaktat Hyundai.se för att få råd, jag vet inte hur jag ska hantera detta om de också säger att det beror på feltankning.

Är det någon annan som haft problem med ryckningar, framför allt när man ligger mellan 50-80 km/h?
Bilia nollställde min automat, dvs datorn som lär sig hur man kör...(dont ask).. sen funkade den galant i 2 veckor tills det började rycka igen.

Då (efter allt skit) så bytte jag in den mot en XC60 istället..no more problems.. trött på vara stammis @ bilia

Hyundai i40 = skräp

att du skulle tankat fel... hahaha

Re: Vanliga fel på i40

63
Har en i40 från 2012.
Har ju haft standardproblemen som de flesta andra (Backsensorer, ratt, knarr etc).

Det som oroar mig mest nu är bromsarna.
Bytte både bromsklossar och skivor i nov 2016. 9 månader senare (1700mil) så var klossarna helt nedslitna.
Fann fel på bromsoken bak. Dessa byttes på garanti.
Nu har jag liknande problem fram. Förmodligen ligger bromsarna an då de inte ska, så att skivorna slår sig. Man får då skak i ratten vid inbromsning, samt naturligtvis snabbt slitna klossar och eventuellt slitna skivor.

Bilen har nu gått ca 12 000 mil, och jag har 1 månad kvar på garantin. Snabba ryck om jag vill att garantin ska lösa detta med bromsarna.

Min personliga uppfattning är att Hyundai har misslyckats med att leverera fungerande bromsar av kvalitét. Det är något som inte är som det ska. Förmodligen håller de tummarna för att de flesta bilars bromssystem ska hålla i 5 år.

Re: Vanliga fel på i40

64
Mina problem med I40 började efter 3 månader och 100 mil med växellådshaveri. Växellådan byttes på garanti och jag körde vidare. Efter ytterligare några månader hittade jag rost på taket dels var det en stor rostbubbla på höger A-stolpe sen fanns det rost under railsen fram. Rostbubblan förklarades med stenskott!! Under railsen var det dock svårare att hävda stenskott. Slutligen blev det omlackering av båda A-stolparna, baljan där railsen sitter och framdelen av taket. Allt på garanti. Nu när bilen är 13 månader så tändes plötsligt varningslampan för felaktigt partikelfilter. 1:a felsökning hittade ingen felkod så den fick jag bekosta med 1465 :-. Jag körde viadare och lampa för partikelfiltret blinkade 2-3 ggr till vid senaste blinkningen tändes även motorlampan. Nytt verkstadsbesök och ny fanns det en felkod P200200 DPF System Non Plausible. Jag ska lämna in bilen för ytterligare felsökning och åtgärd, förhoppningsvis.
Huyndai I40 är en bil man bör varna alla potentiella köpare från och då har jag historiskt haft vrak som t.ex Saab-Lancia.

Re: Vanliga fel på i40

66
Varför finns det olika storlekar på bromsskivor fram till I 40 VF? Finns både 300 mm och 320 mm enligt sökningar på nätets reservdelar. Min I 40 VF har 320 mm skivor fram men sökningen gav 300 mm. Har alla näthandlare fel på deras databas eller finns det I 40 modeller som levererats med 300 mm skivor? Vore bra att veta då jag beställde enligt nummerreg och fick 300 mm skivor när det skall vara 320 mm

Re: Vanliga fel på i40

67
Lexing1976 skrev: 23 sep 2020, 10:55 Hej!

Vågar man köpa en i40 av 2013 års modell idag, är de vanligaste felen åtgärdade, eller byts det till samma skräp, sista inlägget från 2017...

Eller skall man se efter något annat?
Jag köpte en 2013 kombi diesel manuell för 3,5 år sen, har funkat jättebra, bara bytt bromsar, bränslefilter och backkamera.
För oss som skruvar själva kan jag glatt meddela att man kan byta bromsok (med elektrisk handbroms) utan diagnosinstrument.