Tjena
Har en i40 -2015 som har börjat dra ur batteriet . Började jävlas i vintras med tomt batteri så köpte ett nytt för 3 veckor sedan . Har fungerat bra tills vi kom hem efter en bilresa på ca 90 mil.
Efter 3 dagar hemma med korta resor (tor förskola som ligg ca 2km bort) så var bilen död och batteriet helt tomt .
Ladda upp det , sambon kunde ta bilen till jobbet en dag, dag 2 när hon skulle hem var det helt slut igen . Resa på ca 8km enkel väg , generator laddar som det ska så det verkar som bilen drar extra ström i viloläge.
Sorry för novellen men är det nån som varit med om liknande så man vet vars man ska börja felsöka? . Finns det kända fel på i40 som kan börja spöka?
Skulle kolla tjuvströmmen idag men min multimeter verkar vara bränd då det gav 0 utslag mellan minuspol och kabel.
Tack!
Annons
Re: Tjuvström? I40 -2015
2Vi upptäckte efter 2 batteribyten och oändligt många nattliga laddningar att mobilladdaren vi bytt till var strömtjuven, tömde batteriet så fort bilen stod still. Skaffat ny mobilladdare på resan?
3Nu förstår jag inte vad våra mobilladdare skulle ha med våran bil att göra?lindakiok123 skrev: 04 mar 2024, 00:03 Vi upptäckte efter 2 batteribyten och oändligt många nattliga laddningar att mobilladdaren vi bytt till var strömtjuven, tömde batteriet så fort bilen stod still. Skaffat ny mobilladdare på resan?
5Hej!
Lyckades du lösa problemet?
Jag har en i40 2016 som gör typ samma sak.
Parkerar jag den i 48 timmar, eller bara kör korta sträckor flera dagar i rad, så töms batteriet.
Första jag gjorde var att köpa nytt batteri, vilket inte hjälpte. Sedan har den varit inne för felsökning hos min lokala verkstad 2 ggr. Andra gången lät dom den stå över natten och kollade sedan bilen med värmekamera. Då kunde dom konstatera att stereon fortfarande lyste rött, när allt annat i bilen var kallt.
Köpte en begagnad stereo från en bilskrot (för 8000kr!!). Problemet försvann då i ca 2-3 veckor men kom sedan tillbaka.
Nu löser jag det genom att dra ur säkringen till stereon varje gång jag parkerar längre än 4 timmar, men det är ju sjukt frustrerande då man glömmer att göra det emellanåt.
Lyckades du lösa problemet?
Jag har en i40 2016 som gör typ samma sak.
Parkerar jag den i 48 timmar, eller bara kör korta sträckor flera dagar i rad, så töms batteriet.
Första jag gjorde var att köpa nytt batteri, vilket inte hjälpte. Sedan har den varit inne för felsökning hos min lokala verkstad 2 ggr. Andra gången lät dom den stå över natten och kollade sedan bilen med värmekamera. Då kunde dom konstatera att stereon fortfarande lyste rött, när allt annat i bilen var kallt.
Köpte en begagnad stereo från en bilskrot (för 8000kr!!). Problemet försvann då i ca 2-3 veckor men kom sedan tillbaka.
Nu löser jag det genom att dra ur säkringen till stereon varje gång jag parkerar längre än 4 timmar, men det är ju sjukt frustrerande då man glömmer att göra det emellanåt.