Annons

Abs problem Tucson 2016

1
Hej!
Har ett konstigt problem.
Ibland när jag bromsar lite lätt t.ex. vid en rondell så "pruttar" det till i bromspedalen. Känns precis som när absbromsarna arbetar.
I samband när detta började så märkte jag att farthållaren började bete sig konstigt.
Om jag sätter på farthållaren på t.ex 110 så efter ett tag sjunker den 3-4 km varvid den går tillbaka till 110 igen så håller den på men sjunker lite eftersom och är nere på 100 efter nån mil.
Hade bilen inne på service på en AD- bilverkstad som kollade med sin autocom men det finns inga felkoder.
Någon som har en ide vad detta kan vara?
Annons

Re: Abs problem Tucson 2016

2
Tjena,
Inte skruvat så mycket på bromsarna till Tucson TL, men låter som att det kan vara någon ABS-givare vid hjulen. Den hämtar troligtvis information även till farthållaren.
Givaren ger inte utslag för att vara defekt, men troligtvis lite "fel värden".
Bästa är att koppla upp ett diagnostikverktyg och ge sig ut på vägarna för att registrera värdena från alla fyra sensorer vid hjulen.
Funkar även med billigare Autel verktyg om man inte vill lägga pengarna på en AD-verkstad. Antar att felsökningskostnaden uppgår till mer än vad en bra OBD-läsare från Autel kostar.
Mvh

Re: Abs problem Tucson 2016

3
kolla ABS ringarna om du kommer åt att se. Vanligt på många bilar att de spricker och då blir det en längre lucka där så ABS systemet räknar fel. Kan även vara rost bakom givarna så de kommer för långt ifrån räknarringen. Detta är generella fel som många bilar råkar ut för.