Annons

Dragkrok på Ioniq 38 (helelektrisk)

1
Hej. Jag har precis köpt en Hyundai Ioniq 38 från 2021. Jag skulle gärna vilja sätta på en dragkrok så att jag har möjlighet att köra med cykelställ. Någon som har erfarenhet av det och vet vad det kan kosta?

Om det går att lösa så att kroken går att använda för att fuldra en släpvagn nån gång ibland så är jag också nyfiken på hur ni har löst det? Vad jag förstår så går det inte att dra släp lagligt med en helelektrisk Ioniq. Tacksam för tips och råd!
Annons

Re: Dragkrok på Ioniq 38 (helelektrisk)

2
Mig veterligen får man inte dra något släp med den, precis som du skriver. Uppgifterna hos Transportstyrelsen är enbart teoretiska utifrån bilens vikt / körkort och dylikt.

Men kroken är perfekt för cykelhållare, "bakbox" och annat liknande. Klarar hålla runt 65 kg.

Finns att köpa hos alla återförsäljare, men även online har jag sett.

Bästa är väl en avtagbar krok, då backvarnaren kommer varna annars (måste stängas av varje gång vid back, om man inte vill höra ljudet).

Monteringen är inte svårare än på andra bilar, går lätt att göra själv om man tidigare mekat litegrann. Klarar man byta bromsar så fixar man dragkroksmonteringen skulle jag säga.

Annars tar de flesta fristående verkstäder troligtvis inte särskilt mycket, om man kommer dit med kroken själv.

Mvh