Annons

Vinterkörningsjämförelse

16
Nu har vi haft snö och vinterföre i 2 månader här i Mälardalen, så nu har jag hunnit testa lite och känner mig mogen att lämna lite rapporter om körupplevelsen i nya Santan jämfört med urSantan.

Som alla känner till är UrSantan 4-hjulsdriven med 60% fram och 40% bak som standard (åtminstone i den vagn vi hade). Den har ett fantastiskt drivsystem som gör att bilen går som tåget (Santa Fe) och det känns som man kör på räls, även i snö, lera och halka. Man upplever körningen som trygg och säker!!!

Men den nya goSantan som går underbart tyst och fint på barmark, blir som en vanlig Toyota i snömodd. Den är helt enkelt helt framhjulsdriven och beter sig också som en sådan.
Det är bara vid rödljusen när man drar iväg som man har 4-hjulsdrift, eller om man kör under 40 km/h och har tryckt in en knapp på instrumentbrädan. Annars är det tvåhjulsdrift som gäller.
Och det är en jävla skillnad.
GoSantan slänger och kastar i snömodd och isvallar. Det är bara en tidsfråga tills jag kör i diket någonstans. Elektroniken och antisladden reagerar ju först sedan något hänt, och då är man ju redan nere med ett hjul i diket.
För övrigt konstateras att antisladdsystemet tar över körningen, den bromsar ett hjul lite här eller där samtidigt som den varvar ner motorn trots gasen i botten. Känns läskigt och olustigt. Det går alltså inte att "köra sig ur" en uppkommen situation. Och man får heller inte snurra på ratten alltför yvigt, då kör automatiken igång sitt program igen.

Det är nu slut på tiderna då man kunde glassa förbi alla ängsliga 70-åkare längs snöiga motorvägar. Förr gick det att brassa 110 km/h genom plogvallarna, men det törs jag inte längre. Nu gäller det även för goSanta-förare att rätta in sig i 70-ledet.
Och det känns ju lite skämmigt!?!?
Annons

17
Hej, Linkan!
Jaha, då har du testat under mer krävande förhållanden än vad jag har; Jag tycker den verkar gå lika bra som 03:an, men det är säkert inget emot vad du testat. För det mesta har vi haft barmark, men även ordentligt - med västkustmått mätt - med snö, och jag tycker att den känns stabil och trygg.
Men jag tar med tacksamhet del av dina erfarenheter, och med den vetskapen i ryggmärgen (teflonminnet är nog inte att lita på) finns det ju anledning att vara extra vaksam i en del situationer... :wink: :wink:
Jag håller iallafall tummarna för att du inte skall hamna i nåt dike, Linkan - och ingen annan heller för den delen... :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

18
Oj oj Linkan !! Det där var inte kul att läsa,,,men för det första ska du aldrig behöva skämmas för att du kör en Santa !!
Din rapport om 2:a generationens vinteregenskaper var tyvärr lite väntad, då Hyundai gett "nysantan" ett modernt system. Liknande system har ju funnits i många sk SUV:ar vilket gett dessa ett rykte om att vilja men inte kunna,,, Ursantans system som ju många gånger har ansetts som gammalt , dåligt eller i vissa fall obefintligt, har iallafall imponerat på mig eftersom den permanenta 4WD:n gav just de säkra egenskaperna som man på vinterväglag efterfrågar.
4WD:n i de allra flesta SUV:ar är tyvärr bara ett "putta på system" vid just start på halt underlag, och som du säger när bilen redan tappat greppet och det är snudd på försent. För övrigt så har du ju en alldeles fantastisk bil som jag tycker du skall vara mycket stolt över, och så får du väl bara vara lite försiktig i snösträngarna.
"Joppe"

Vinteregenskaper

19
Jag har ingen erfarenhet av gamla Santa Fen eller någon annan 4 wd heller (hade Audi A4 innan och har en Renault Espace som andrabil) . Men Nya Santa Fen tycker jag är helt suverän i både snömodd och på ishala vintervägar. Visst stryps motorn ibland av ESP när man försöker gasa lite för mycket, men jag upplever bilen som mycket trygg. Var uppe i Älvdalen denna helg så det blev en hel del vintervägskörning. Fastnade dock när jag skulle försöka köra upp till en fäbod på ett skoterspår, men 4 wd locken funkade bra och jag kunde backa tillbaka i spåren utan problem.

20
uppenbarligen så skiljer sig erfarenheterna av hur nysantan beter sig i vinterväglag, en del positiva och en del negativa,, kanske beror det på vilka förväntningar man har,, det viktiga är att man är införstådd med att det är två olika system som faktiskt inte beter sig lika.
"Joppe"

21
Summerar jag min vinterkörning hitills är jag mycket nöjd (3 månader). Däremot känner jag mig fortfarande osäker på hur bilen kan komma att uppträda i vissa situationer. Vad händer om det blir hastigt släpp i en kurva i 90-100 knyck...? Hinner ESP:n med eller blir det snöblandad spenat som gäller?

Har kört lite i 2-3 decimeters snödjup utan problem. Precis som med skoteråkning gissar jag att mycket handlar om teknik. Man kan säkert få en SUV-orienterad bil att klara rätt mycket om man bara vet att hantera den. Att fisåka runt i djupsnö är ämnat åt 4WD bilar à la JEEP stuk eller tom fordon på larvfötter. Jag brukar säga att vår typ av SUV lämpar sig ypperligt till att ta sig från villaområdet om inte plogen hunnit med på morgontimmarna, på den nivån gör vi home-run.

Ska man ut i de tunga markerna krävs det lite extra!

Tycker
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

22
Jag tycker det låter lite konstigt att den skulle vara så vinglig i snömodd, det borde den inte vara...

Att lita på att allehanda elektroniska leksaker reder upp mina misstag, vågar jag jag inte göra. Faktum är att den bil med i mitt tycke bäst ESP var en Passat jag hade. Där gick det fortfarande att stänga av funktionen...

Tror mer på att det har med däckdimensionen att göra. Är det lika breda däck som på sommaren (dvs 235/60x18) förstår jag att den flyter ovanpå modden.

Jag kommer att välja så smala v-däck som det är möjligt/lagligt när det blir dags.

Erfarenhetsmässigt så märker jag en markant skillnad från 195 till 205 (o däröver) på bilar jag haft i denna viktklass. V50 jag hade med sina 205 på vintern och 16-1700 i vikt var rent hopplös i snön.


Någon som vet alternativa däckdimensioner för vinterdäck?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

23
En situation då bilen känns väldigt instabil är då man plogat vägbanan och lämnat is/snö räfflor efter sig, då svajjar den fram och tillbaka, till synes rätt okontrollerad, väldigt olustigt, även om man vänjer sig efter några timmar bakom ratten. Kör med 17" cooper discovery.

Hälsar
Svartbjorn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07