Annons

The Skäreläjan Story...

1
The Skäreläjan Story eller Hur Vi Fann Vår Santa…

Det är juni 2003.
Vi har börjat fundera på att byta upp oss från vår –87 Mercedes till en ny.
Besöket hos MB-handlaren i HisingsKärra blev dock en ren frustration, då det visade sig att de endast ville ha kunder med flott klädsel. Att vardagsklädda kunder också vill ha ny bil, föll tydligen inte försäljarna i smaken här.
Återvände hem mot Tjörn, men tittade för skojs skull in till Sune Jonsson i Stenungsund. Han hade visserligen en Mersa vid tillfället, men det var liksom fel modell… Han frågade istället om vi ville vara med om nåt kul, gav oss nycklarna till en SantaFe, och beordrade oss ut på en provtur!
Den mannen visste vad han gjorde, för vi föll ju direkt!
Efter att ha kollat olika färger på bilarna (det finns ju mängder på Wallhamn), valde vi en ”guldgul”, som fanns ”på båt”.
Väl kommen till Wallhamn, fick man första synen på vår ”pärla”…
Bild
Leverans 15/7 –03.
Bild
Hemmakommen!
Bild
Kameran är ju ett måste när man är ute och kör, eller hur…?
Bild
Tre år senare var jag och HSB:n som av en tillfällighet (Jojo, jag hade tjatat ett tag, att vi skulle åtminstone TITTA på ”den nya”, och till slut gav hon med sig…) inne hos Sune igen.
–”Provkörning”?
–”Ja, varför inte när vi ändå är här…”?
På den vägen är det….
Sedan i juli 2006 har vi alltså en Santa CM, också den plåtad ett par timmar efter den kom på svensk mark:
Bild
Bild
Den 6 juli 2006: Hemma igen med ”NySantan”…! (eller GoSantan som den numera kallas…!)
Bild
Det är ju trots allt en viss känsla att åka i en stor bil. Man minns då man var yngre, då bilarna hade en viss vikt (dåtidens riktiga bilar alltså; JÄNKARE!)
Hade själv ett antal sådana, däribland en Buick från 1961, som jag faktiskt saknar än i dag…!
Bild
(Inte den på denna bilden, men en identisk…)

Visst är det en härlig känsla att köra en tvåtons GoSanta med tyngd och kraft i; Även då man inte så ofta känner för att ge sig ut i terrängen, utan mera använder den som ”vanlig” bil, och framför allt: Kunna ta sig in i, och ur på ett mycket bekvämt sätt! Att sätta sig IN I istället för NER I - respektive UT UR istället för UPP UR, utgör en stor fördel då kroppen inte riktigt klarar av det, som den förr gjorde…! Skillnade blir högst påtaglig, då man vid sällsynta tillfällen åker med i någon annans bil, och är tvungen att kravla sig ur med knäna i asfalten… Man blir liksom lite bortskämd på nåt sätt…!
Som dragbil till släpkärran av lättare modell, samt båttrailern, är den ju helt perfekt! Till och med den ”gamla” båtvagnen, med båt på, gick den som ett riktigt lokomotiv!
Bild
Som många här på Forumet vet, så är nu denna Skäreläjan nu såld till Hönö i Gbg:s norra skärgård, men mitt ”nickname” behålls trots att den nya båten är en Ryds. En GoRyds som den båttypen numera blivit kallad efter en ide av en välkänd nordlig nalle…!

Så vart då Skäreläjan - båten alltså - utbytt till en Ryds 485 DLi, och här är vi på väg hem efter att ha fått den levererad...
Bild
Bild
I sjön kom den med en gång, hur lätt som helst; Det var stor skillnad, skall jag säga... Ingen mobilkran, tidspassning o s v... Jätteskönt!
Men vårt "nickname" ändrar vi inte... Det är nog ganska etablerat vid detta laget!

Här blir nog fler bilder inlagda framöver också, skulle jag gissa... :D :D :D

PS: Som säkert någon märker, har jag lagt till början av "Storyn" i efterhand, men jag har jobbat på den ett tag, bl a med att få tag på "gamla" foton som försvann vid en viss HD-krasch en gång...
Senast redigerad av Skäreläjan den 22 jul 2007, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"
Annons

2
GRATTIS Skäreläjan & HSB-släpet...till nya båten .... :lol: :lol: :lol:

Oj oj oj nu blir jag stressad när jag ser ert nyförvärv. Måste snickra till nya bänken fort som fanken så jag kommer i havet snarast jag med. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Halloj i stugan!

Från norr önskar sig björnen mer bilder på båten, sommaren och skärgården, än en gång gratulationer till stundande upplevelser med den nya båten!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

4
svartbjorn skrev:Halloj i stugan!

Från norr önskar sig björnen mer bilder på båten, sommaren och skärgården, än en gång gratulationer till stundande upplevelser med den nya båten!

Svartbjörn
Tack, tack! Det kommer, det kommer...
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Så har det provåkts med GoRydsen... :D :D :D !
Bild
Rakt västeröver (mot solen alltså) är nästa anhalt Skottland... Det är visserligen inte därifrån vi kommer på kortet, men det går undan här - ungefär trettio knop... :shock: :shock:
Det är naturligtvis Kära Hustrun vid rodret; Här som överallt annars med... 8)
Bild
Bild
Du store, så gott att kunna ta sig ut på Det Stora Blå igen... :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Här ligger vi hemma vid bryggan...
Bild
Vilken härlig dag...! 23 grader varmt och nästan bleg ( sv.: vindstilla)
Bild
Lär återkomma med fler bilder... 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
Så har man varit med på Forumet i ett år! :D :D :D :D
Det skall vi fira!
Här en bild på den berömda och totalrenoverade fyren från Hamneskär på Marstrandsfjorden; Pater Noster...!
Bild
Precis kommen till Rönnäng på Tjörn, och snart skall den vara på sin ursprungsplats igen!
Och som sevärdhet lägger man givetvis till en GoSanta...! 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Grattis Skäreläjan och tack för att du delar med dig av din båt- och biltillvaro! För egen del är det lite mkt på jobbet nuförtiden men jag ska göra mitt bästa vartefter med egna bilder. Uppmanar givetvis alla andra goSUVare att dra sitt strå till stacken! :wink: :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Underbart att se Skäreläjan!

Ta en titt under min båttråd så får du se lite gosaker också från norr! Jag ser märket om Sjöräddningssällskapet på rutan. Undrar sa flundra om jag blir räddad här uppe om jag ringer dom i nödläge...? Med andra ord, får jag valuta som stödmedlem också i norrbotten eller är det som med mycket annat att norrbottenskusten är bortglömd? Vi kan inte ens köpa oss ett båtsportkort, det tar slut betydligt längre söderut. Alla Sveriges kuster innefattas av båtsportkortet men inte här uppe, fiffigt va :twisted:

Hälsningar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

10
Jodå, Svartbjörn! Visst har Sjöfartsverket sjökort även över dina trakter...!
Här en PDF-fil att ladda hem på deras hemsida:
http://www.sjofartsverket.se/pages/384/INDEX_07.pdf
Det är nog till att ringa och beställa aktuella sjökortsnummer förstås... :wink:
Skulle tro, att de s k skärgårdskorten är något otympligare i formatet kanske, men jag har hellre dessa än inget! :D :D
Och SSRS har station så långt norrut som Piteå, det vet jag. (0705-878016 är deras telefon då det inte handlar om livräddning :wink: )
Kostar med trossen-assistans 600:- om året, och DET är det värt, sannerligen; Ingen vet ju något bestämt om vad som kan hända...!
Kolla http://www.ssrs.se/ och gå med! Lappen behöver du inte klistra direkt på rutan; Jag laminerade en plastficka, gjorde hål för gummisugproppar, och - kolla bilderna så får du se...!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
Morsning!

Jorå, sjökort finns det och många av dom har jag, men det fiffiga "Båtsportkortet" med en samling sjökort över ett område, det finns för alla Sveriges kuster utom här.

Ska läsa på om sällskapet!

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

12
Ett par bilder till, då Pater Noster skall ut till Hamneskär...
Bild
Bild
När de sen gav sig iväg ut från kajen i Rönnäng, var jag inte kvar där... :roll:
Men det kunde ses på TV, så många fick ju se det ändå... :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Vilken grej!

Häftig manöver, hela fyren till sjöss, glädjande att dom håller gamla fyrar vid liv, men den där kanske är helt ny, om än med ett gammalt välkänt namn?

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

14
Nä, den är restaurerad. Alltså ingen kopia, även om en hel del delar är utbytta.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=355900
Tycker faktiskt, att fyren är rätt häftig... :D :D :D
Nåväl; Alla "sidospår" och "off-topics" är tillåtna i denna tråden, men här skall snart komma in fler bilder från vår vackra landsända, som heter Bohuslän... :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Som sagt... Några bilder från ett Bohuslän som jag gärna vill delge ev. intresserade... :D :D
Bild
Bild
Bild
Fler bilder kommer efterhand...! 8) 8)
Senast redigerad av Skäreläjan den 25 jul 2007, 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"