Annons

Håll bakbromsarna i trim!

1
Tyvärr finns det en tendens att bromsbeläggen bak tenderar att kärva, vilket leder till ökad bensinförbrukning och i värsta fall koksade belägg och ev. skeva skivor pga värmen.

Här kommer lite tips hur du enkelt kan underhålla bromsarna bak. Min teori är att beläggen till slut får gravrost på sidorna vilket gör att de kärvar. Här pratar jag om belagsdelen i stål, ej själva slitytan.

Gör så här:
OBS! Tänk på att handbromsen får inte vara åtdragen. Lägg stoppklossar bakom de hjul du inte arbetar med. Permanent AWD har alltid mekanisk drivning på alla hjul, så var försiktig med tanke på olycksrisken!

1) Demontera hjulet.
2) Demontera bromsoket med en 14mm blocknyckel. (De 8-19 mm blocknyckelsatser som säljs saknar 14mm-nyckeln, så den får skaffas separat)
3)
Alt 1. (rekommenderat) Demontera oket och häng upp det med tex ståltråd i spiralfjädern. Se till att bromsslangen inte "kinkas" till.
Alt 2. Demontera bara ena skruven och släpp på den andra och vrid runt oket enligt bild.
Bild
4) Känn på gejdrarna och gummitätningarna så att de glider lätt. Ta isär och smörj med kopparpasta om det kärvar. (se bild nedan, nr 2 o 5, lock pin o bushing).
5) Ta bort beläggen med handkraft eller med bladmejsel om nödv. Håll ordning på beläggen. De är olika inre o yttre.
6) Ta bort clipsen med handkraft eller med mejsel om nödv. Observera demonteringsriktningen parallellt med bromsskivan!
7) Gör ren clipsen med avfettningsmedel om de är beckiga av gegg. Annars använd en stålborste för att göra ren clipsen.
8 ) Gör ren beläggen och putsa sedan beläggens "tänder" (se bild med pilar nedan) antingen med stålborste eller med en fil. Om du har gravrost på tänderna måste du fila på tänderna så att du får fram ren metall.
Bild
9) På den rena metallen på tänderna så smörjer du med kopparpasta - bara lite grann! - så att du håller ytan rostskyddad.
10) Putsa bromsokshållaren med stålborsten för att få bort koks och annat gegg.
11) Innan du monterar tillbaka delarna, gör ren bromsskivor och clips med avfettningsmedel (Bräkleen eller Quickleen).
12) Montera på clipsen, beläggen och oket.
13) Fäst oket med skruvarna och på med hjulet.

Tidsåtgång: ca 10 minuter/sida (utom första gången).

Gör denna åtgärd i samband med hjulbyte, dvs 2 gånger per år.

Förbehåll: Du tar själv ansvar för för de åtgärder du gör på din bil! Bromsarna är givetvis en avgörande del av bilens grundfunktioner.
Senast redigerad av ClasseClas den 24 apr 2005, 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

2
Bild
Bild
Bild
Bild
Bra post ClasseClas! Nu vet man hur du tillbringar lördagarna!


För min del brann bromsarna bak upp runt 10,000 mil, medans frambromsarna höll ut ända till 18,000 mil - bägge noteringarna får anses vara anmärkningsvärda åt var sitt håll på skalan...

Andra upplever problem med bakbromsarna låångt tidigare - och så vitt jag kan läsa mig till så plockas inte bakbromsarna isär enligt Hyundais serviceinstruktioner till verkstäderna.

Alltså - vill man slippa betala dyra bromsreparationer så måste man antingen beställa jobbet separat inför service (och kolla så det blir gjort...) eller göra jobbet själv.

Vill också påpeka att standardlösning 1A för kärvande bakbromsar; riktigt hårda inbromsningar från +motorvägstempo då och då inte per automatik håller problemen borta.
På Santa Fe handlar det inte i första hand om att bromseffekten långsamt avtar och att kolven i oket fastnar - utan just att själva klossarna fastnar och kilar sig med anliggning och missljud som följd, och ibland våldsam rök och värmeutveckling.

Olika Santa Fe-forum världen över tar upp samma frågor kring bakbromsarna, men ingenstans har jag sett problematiken så enkelt och redigt beskrivet. Kudos, ClasseClas!




Swedefe

4
Tack ClasseClas.

Vår bil började smågnälla bakifrån redan vid cirka 2.000 mil. Sedan blev det bara värre och oftare och senaste fjällresan var ingen njutning vad gäller bilturen. Hörselskydd hade varit ett nödvändigt tillbehör. Nu fick istället radions högtalare arbeta hårt för att överrösta missljudet.

Hade tidigare hört från en verkstad, att Fe:s bakbromsar behövde smörjas upp med kopparpasta vid varje servicetillfälle, men det vill inte "min" verkstad alls kännas vid, nu när jag nyligen var in för 3.000 milaservicen. Stärkt av alla inlägg på detta forum, där Hyundai tydligen tar allt på garanti eller good-will, stod jag på mig och begärde översyn på garantin. Icke sa Nicke och hänvisade till garantireglerna. För säkerhets skull, lovade han ringa till generalagenten och kolla.

Hursomhelst ville jag ha jobbet gjort, för bilen var ju oanvändbar i detta skrikande skick. Vid hämtningen stod kundmottagaren på sig och ville jag överklaga fick jag själv ringa till Hyundai och kolla. Slutbeloppet för pasta-pålägget blev cirka 400 med moms, ett som verkstaden ansåg reducerat pris, för de tyckte jag var besvärlig.

När jag nu upptäckte detta fantastiska inlägg från ClasseClas blev jag förståss överförtjust. Jag ska skriva ut anvisningarna och fortsättningsvis fixa detta själv. Då slipper jag bli trött på verkstadspersonalen och kanske istället känna mig lite duktig och glad ifall jag kan fixa problemet på egen hand.

Stort tack till Forumets egen bildoktor ClasseClas.

5
Tack för de vänliga orden!

Det slår mig att det är kanske lika bra att ge sig på främre beläggen också i samband med hjulbyte. Undrar om beläggen är av samma mtrl som där bak? Helt klart är att skivorna fram rostar mindre än de där bak, så där är det definitivt mtrlskillnad.

linkan, dina vedermödor med din verkstad om gnissel och tröga bromsar känner jag inte alls igen. Jag hade ett faktiskt fel med bromsarna där bak - felaktig handbromsjustering - som åtgärdades utan diskussion. Därefter var jag inne en gång till pga gnissel i låga farter. Det åtgärdades också utan knussel. Det är konstigt att Hyundai tycker att det är OK att bromsarna lever om som *tusingen*. Det är ju en typisk goodwill-fråga tycker jag. Vi gör ju ingen bra reklam när bilarna låter som gamla hoprostade skrotbilar.

6
Det var en jäkla fin och utförlig beskrivning, fast det känns som att man ändå inte vågar sig på detta. Får be verkstaden ta en extra titt på fredag !

7
Det är inte alls säkert att det hjälper med verkstadshjälp.

Jag pröjsade "lite" extra för att få bort gnisslet och det blev tyst och fint i ungefär 30 mil. Nu har missljudet återkommit igen!!!

Undrar vad/om de gjorde något (mer än tog betalt)?
Försökte känna lite på bromsskivorna ifall de blivit heta efter körning (Swedefes tips), men det enda som kändes, var en fet och kletig yta, samt att jag blev smutsig på fingrarna. Inte ska väl en bromsskiva vara fet och smutsig??
Misstänker att verkstaden nöjt sig med att lägga kopparpasta på skivorna och inte på beläggens infästningar á la ClasseClas.
När jag får tid över ska jag reklamera deras arbete. Funderar skarpt på att ta med ClasseClas bruksanvisning, för det verkar som reparatörerna har en del att lära.

8
Pratade med verkstaden om detta problem, alla bilar som levereras från dem genomgår isärplockning utav bromsarna för att slippa detta problem. Därav förmodligen har jag inte fått nått sånt problem.

9
Hej Robsson.

Törs man fråga vilken klok verkstad du besöker.??

Jag är jävligt less på min.

Och på Hyundai som mörkar att det är problem med bakbromsarna.

Efter tre mils körning tvingas man sitta i ett erbarmerligt gnissel.
Vore bra med hörselkåpor som standardutrustning.

11
linkan skrev:Hej Robsson.

Törs man fråga vilken klok verkstad du besöker.??

Jag är jävligt less på min.

Och på Hyundai som mörkar att det är problem med bakbromsarna.

Efter tre mils körning tvingas man sitta i ett erbarmerligt gnissel.
Vore bra med hörselkåpor som standardutrustning.
Jag tycker det är synnerligen märkligt att din verkstad framhärdar att ta betalt för det lilla jobbet och sedan inte ens lyckas att fixa felet! Det är ju inte "rocket science" vi pratar om!
Det är väl läge att uppvakta ngn annan verkstad som är mer intresserad av dina sekiner.
Annars får du väl masa dig till Sollentuna så kan vi mecka till det där hemma hos mig. Skicka ett PM till mig i sånt fall.

12
Tack alla snälla för engagemanget kring min plåga, och särskilt ClasseClas som till och med erbjuder sig att hjälpa till handgripligen!

Men först tänker jag ge verkstaden en sista chans. Hade egentligen redan dömt ut den verkstaden pga nonchalans, men när det var dags för service var jag (som vanligt) sent ute, så den "nya" verkstaden var fullbokad med en månads väntetid och så länge stog jag inte ut att gnissla fram.
Återkommer gärna till ClasseClas gentila bud, ifall verkstaden är lika oförstående och tafflig även denna gång.

14
Kul! Om du märker av något positivt med bränsleförbrukningen får du gärna hojta till lite extra :wink: .
För egen del har jag inte märkt av ngn skillnad; å andra sidan tycker jag att det så himla kul att köra Santan så det straffar sig på bensinnotan.

15
Att få detta gjort (bägge sidorna) på verkstad kostade 383:- inkl.moms hos Holmgrens i Gislaved. Och det som förstagångskund.

Mekanikern accepterade tom. att jag hängde över axeln på honom hela tiden, för att kolla så att allt gick rätt till.

(Vad gör man när man är 15 mil hemifrån, och det gnisslar så man är på väg ur skinnet...?) :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe