Annons

Automat problem?

1
Har köpt min första Santa Fe D automat 2011 okt. Har efter ca 2 v körning fått vibration vid 60-70 km kan även kännas i lägre och högre hastigheter men inte som markant. Första åtgärden var koll av däckens balans, vilket resulterade i byte av ett däck som var kass. Tyvärr kvarstår problemet. Är det ett vanligt förekommande på denna bil? Någon som har har/haft liknande symtom? Enligt återförsäljaren så kan detta uppstå vid 4-hjuls drivna bilar!? Detta är min femte SUV har aldrig upplevt detta på tidigare bilar. :roll:
Annons

2
vibrationer i hjulen brukar komma runt 100km/h

men är det hela tiden det vibrerar eller bara vid gaspådrag?

om det är vid gas och i vissa fall när man släpper gasen lutar det mer åt att det är drivaxlarna

en annan sak också dock som kan va lite långsökt.
om det är så att när du fått på vinterhjulen har det varit rost på skivorna eller kanske bakom skivorna.

4
anders skrev:Jag skulle säga karadanaxeln eller dess lagring...
min kardarn vibbrerar vid påfrestning typ brant uppförsbake eller drag av tung släpvagn..
vet en som hade samma problem men värre på sin 11a
vet inte vad som byttes men ÅF löste problemet.
kan kolla i morgon :D
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

5
Tack för svaren!
Anders har kanske svar på mitt problem. Jag hade ett släp bakom och just uppför en backe var vibrationen mer kraftiga :wink: . Är mycket intr. om det finns uppgifter på hur eller var orsaken sitter. Denna vibration var när jag fick bilen , alltså helt ny. Just nu körda ca 400 mil.

8
Martin.n skrev:
anders skrev:Jag skulle säga karadanaxeln eller dess lagring...
min kardarn vibbrerar vid påfrestning typ brant uppförsbake eller drag av tung släpvagn..
vet en som hade samma problem men värre på sin 11a
vet inte vad som byttes men ÅF löste problemet.
kan kolla i morgon :D
Lär finnas en viskokoppling som va felande från fabriken..
ÅF bytte den och santan blev ok ..
själv så är det inget som stör, men jag vet att den kan leva om vid påfrestning :wink:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

9
Martin.n skrev:
Martin.n skrev:
anders skrev:Jag skulle säga karadanaxeln eller dess lagring...
min kardarn vibbrerar vid påfrestning typ brant uppförsbake eller drag av tung släpvagn..
vet en som hade samma problem men värre på sin 11a
vet inte vad som byttes men ÅF löste problemet.
kan kolla i morgon :D
Lär finnas en viskokoppling som va felande från fabriken..
ÅF bytte den och santan blev ok ..
själv så är det inget som stör, men jag vet att den kan leva om vid påfrestning :wink:
Nja, det finns ingen visko på CM, utan isf är det troligtvis mittdiffen som felar. Kopplingen till mittdiffen är on/off. Den sitter ihop med bakaxeln före slutväxeln.

Kolla sid 16 och framåt här: http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
ClasseClas skrev:
Martin.n skrev:
Martin.n skrev: min kardarn vibbrerar vid påfrestning typ brant uppförsbake eller drag av tung släpvagn..
vet en som hade samma problem men värre på sin 11a
vet inte vad som byttes men ÅF löste problemet.
kan kolla i morgon :D
Lär finnas en viskokoppling som va felande från fabriken..
ÅF bytte den och santan blev ok ..
själv så är det inget som stör, men jag vet att den kan leva om vid påfrestning :wink:
Nja, det finns ingen visko på CM, utan isf är det troligtvis mittdiffen som felar. Kopplingen till mittdiffen är on/off. Den sitter ihop med bakaxeln före slutväxeln.

Kolla sid 16 och framåt här: http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
Klart det ska va mittdiffen..
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

vibrationer Santa F -11

11
Tack för alla tips. :D Idag har jag kommit fram till att mina vibrationer har från tidigare körning varit markant mellan 60-70 km fram till ca 500 mil. Nu vibrationerna även börjat komma vid lägre och högre hastigheter. Vid starkt gaspådrag märks inget, utan vid lugn körning. Pratade med Hyundai i Sthlm en johan som informerade om att fr o m model-10 gjordes en förändring i kraftöverföringen som då förändrades och som kunde ge en viss vibration? Bad att få detta skrivtligt , men det gick inte. :evil: Jag undrar bara hur Hyundai som vill bygga kvalité inte korrigerar detta. Det kanske är så att jag har fått en måndags bil! Tyvärr vill inte återförsäljares :cry: verkstaden ta tag i mitt klagomål på ett seriöst sätt.
Men jag kommer inte att ge upp. Tacksam för fler goda tips.

13
Hej NickeT!
Rekommenderar dig att stå på dig mot verkstaden, Hyundai skall väl leva upp till sin reklam och garantier. Min SF -11 kan också känna av vibration vid ca 50 men som mest mellan ca 60-70km. Har automat och detta framkommer vid lugnt gaspådrag Jag håller med dig det är irreterande och vad jag förstår efter mina samtal med Hyundai så uppfattar jag att dom känner till problemet.
Själv har jag tröttnat på Hyundai och beställt ett annat märke som jag får efter sem. Jag avslutar mitt intresse för märket Hyundai här.
Hoppas att det fixar sig!
mvh
pedro

Re: Automat problem?

14
Hej alla.
Tar upp en gammal tråd nu. Detta är den enda tråden som påminner om vad jag upplever med min bil.
Har köpt en santa fe 2012.
Den vibrerar någonstans i bakvagn eller kardan.
Känns som att bakvagnen åker på grusväg.
Börjar vid ca 35 km/h upp mot ca 75-80 km/h.
Bara vid lugn stadskörning. Vid acceleration känns det inte.
Någon som vet vad detta kan vara?
Hjulen är välbalanserade och bromsskivorna jämna.
Mvh // Jocke
_______________________________

Santa fe CM 2,2 CRDI-R 2012