Annons

46
Ja sulorna är inget att hänga i julgranen direkt!
Men starta på tvåan då skulle min bil dö känns det som:) Då lär jag slira duktigt på kopplingen!
Annons

47
För mig som inte kan spec mycket om 4wd, är santa fens 4wd system gammal och föråldrat el "top of the line" ? Om man jämför med svenska haldex tex, hur lika olika är systemen?

48
Tulla skrev:För mig som inte kan spec mycket om 4wd, är santa fens 4wd system gammal och föråldrat el "top of the line" ? Om man jämför med svenska haldex tex, hur lika olika är systemen?
Det är ovanligt med mekaniskt permanent fyrhjulsdrift idag på nya bilar, för det är svårt att kombinera antisladd och antispinnfunktioner då. Dessutom drar permanent fyrhjulsdrift mer än digital/relästyrd dito. Så man kan säga att den typen av "analog" fyrhjulsdrift är omodern. Fördelen är att den fungerar utan hjälp av databoxar, som faktiskt kan knasa.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

49
Man kan också tillägga att gamla visco-systemet är sällsynt trevligt på torra sommarvägar.
Nej, jag skojar inte - en Santa SM med permanent 4-hjulsdrift och visco-koppling är väldigt mycket trevligare att köra "aktivt" med på kurviga asfaltvägar jämfört med de SM som fick ITM-system - CRDI VGT och 3,5V6(USA)
Dom kan kännas som sura dröghögar där visko-Santan rinner igenom som en oljad katt. Typ... :roll:

Bägge systemen har fördelar och nackdelar - jag gillar spärrknappen när jag drar hästsläp i isiga backar, men all annan tid är det gamla nedsablade visco-systemet trevligare och roligare.

Även i vår nya CM-R kan jag sakna "livligheten" hos den påstått 85 hk svagare CRDIn vi tog ut för snart *gulp* 10 år sedan.
"Livligheten" låg helt hos framdrivningssytemet, även om det hade brister vid den typ terrängkörning man ändå inte skall ägna sig åt...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4wd

50
Läste inlägget och fick god info om 4wd systemet MEN sedan kom jag till denna rad,
"Det finns också en inbyggd begränsning för hur hårt viscokopplingen skall låsa. Annars skulle bilen knaka och braka och studsa runt vid fulla rattutslag pga att som tidigare beskrivet krävs att hjulen skall kunna rotera med olika hastighet vid kurvtagning."

Hmm... Min Santa knackar och knäpper och nästan hoppar ibland i vid skarpa rattutslag (i låg hastighet) på asfalt..... Borde jag vara orolig för att något är knas??? Har en 2,4 -03 SM
Santa Fe -03 nu mer saltfri...

Re: 4wd

51
jason skrev:Läste inlägget och fick god info om 4wd systemet MEN sedan kom jag till denna rad,
"Det finns också en inbyggd begränsning för hur hårt viscokopplingen skall låsa. Annars skulle bilen knaka och braka och studsa runt vid fulla rattutslag pga att som tidigare beskrivet krävs att hjulen skall kunna rotera med olika hastighet vid kurvtagning."

Hmm... Min Santa knackar och knäpper och nästan hoppar ibland i vid skarpa rattutslag (i låg hastighet) på asfalt..... Borde jag vara orolig för att något är knas??? Har en 2,4 -03 SM
Hei

Jeg har nå men tredje santa, har hatt en 03 crdi, en 06 crdi vgt, og den 09 cm'en vi har nå...

03 modellen hadde den firetrekken du her nevner, og om jeg snudde rundt på gress, feks inne på en camping, så skjedde det du her sier, bakenden på bilen hoppet utover.

Re: 4 WD ?

52
Jag är lite besviken på santans AWD.
I alla fall på snö och is.

Min golf R32 hanterade vintern bra mycket bättre än santan, dock har santan fördel med sin mycket högre markfrigång.
R32an klarade av att köra offroad, samt så kunde den ploga utan att fastna. Fastnade man kom man lätt loss igen.. (haldex gen1)

Santan fastnade aldrig sålänge man inte stannade. Gick helt ok offroad, men stannar man med en hög snö/is framför framhjulen så kunde den inte ta sig över detta (vilket golfen klarade galant)
Känns som att väldigt mycket kraft skickas till framhjulen på bilen, däcken är i princip nya och av märket kumho... 4wd funkar iaf...