Man kan också tillägga att gamla visco-systemet är sällsynt trevligt på torra sommarvägar.
Nej, jag skojar inte - en Santa SM med permanent 4-hjulsdrift och visco-koppling är väldigt mycket trevligare att köra "aktivt" med på kurviga asfaltvägar jämfört med de SM som fick ITM-system - CRDI VGT och 3,5V6(USA)
Dom kan kännas som sura dröghögar där visko-Santan rinner igenom som en oljad katt. Typ...
Bägge systemen har fördelar och nackdelar - jag gillar spärrknappen när jag drar hästsläp i isiga backar, men all annan tid är det gamla nedsablade visco-systemet trevligare och roligare.
Även i vår nya CM-R kan jag sakna "livligheten" hos den påstått 85 hk svagare CRDIn vi tog ut för snart *gulp* 10 år sedan.
"Livligheten" låg helt hos framdrivningssytemet, även om det hade brister vid den typ terrängkörning man ändå inte skall ägna sig åt...
Swedefe