Annons

Lägga in bilder i en tråd

1
Här kommer den förhoppningsvis ultimata beskrivningen hur man lägger in en bild i en tråd! :wink: :D

En bild måste alltid först läggas upp på en webbsajt, därefter kan man länka/referera till den från forumet. Tillåtna bildformat är .jpg eller .gif.

Gör så här:
1) Gå in på http://imageshack.us , vilket är en mkt enkel, pålitlig och framförallt gratis bildlagringssajt.
2) När du är inne på den sajten så väljer du knappen "Browse". Leta reda på bilden på din PC och klicka OK.
3) Klicka för valet "resize image?" och välj "320x240".
4) Klicka på "host it!"
Nu läggs din bild upp på gratissajten.
5) Du kommer därefter till sidan 2 på sajten.
6) Klicka på det sista alternativet "Direct link".
7) Klicka ctrl-c för att kopiera bildlänken.

Nu skriver du din post i Hyundai SUV-forumet och klickar på "Img"-knappen, så här ser det ut då:

Kod: Markera allt

[img]

Sedan klistrar du in bildlänken genom att trycka ctrl-v på tangentbordet. Då kan det se ut så här (exempel):

Kod: Markera allt

[img]http://img193.imageshack.us/img193/1900/img12858om.jpg

Därefter klickar du på "Img"-knappen igen för att avsluta bilden. Då ser det ut så här i texten:

Kod: Markera allt

[img]http://img193.imageshack.us/img193/1900/img12858om.jpg[/img]

När du sedan "Skickar" posten eller "Förhandsgranskar" den så får du upp bilden på skärmen. Mitt bildexempel ovan ser ut så här i verkligheten:
Bild
Lycka till med bilderna!
Senast redigerad av ClasseClas den 25 sep 2006, 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

2
Överkurs (klickbara bilder)

Så här gör du för att lägga ut klickbara bilder. Om du vill lägga ut stora bilder för detaljrikedomens skull så är det bättre att använda små klickbara "thumbnails" för att inte slöa ner forumtrafiken.

Gör så här:
1) Gå in på http://imageshack.us , vilket är en mkt enkel, pålitlig och framförallt gratis bildlagringssajt.
2) När du är inne på den sajten så väljer du knappen "Browse". Leta reda på bilden på din PC och klicka OK.
3) Klicka för valet "resize image?" och välj "optimize without resizing", så lagras bilderna i ursprungsstorleken.
4) Klicka för valet "remove size/resolution bar from thumbnail?"
5) Klicka på "host it!"
Nu läggs din bild upp på gratissajten.
6) Du kommer därefter till sidan 2 på sajten.
7) Klicka på det andra alternativet "Thumbnail for forums (1)".
8 ) Klicka ctrl-c för att kopiera bildlänken.

Nu skriver du din post i Hyundai SUV-forumet och sedan klistrar du in bildlänken genom att trycka ctrl-v på tangentbordet. Då kan det se ut så här (exempel):

Kod: Markera allt

[URL=http://img96.imageshack.us/my.php?image=bannerbi0.gif][IMG]http://img96.imageshack.us/img96/457/bannerbi0.th.gif[/IMG][/URL]
När du sedan "Skickar" posten eller "Förhandsgranskar" den så får du upp bilden på skärmen. Mitt bildexempel ovan ser ut så här i verkligheten, vilket är en klickbar länk:

Bild
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Kortfattad introduktion om att använda Dropbox och Android

3
Istället för att ladda upp bilder till en site som 'Photobucket' etc kan du göra så här:

DATOR

Installera Dropbox (www.dropbox.com) på dina datorer , den synkar genom att du valt en epostaddress. du installerar klienten på alla datorer som skall synka.

du får en mapp under dokument som heter 'My dropbox' och olika mappar som är dina egna, samt en mapp som heter 'Public' ,bilder som läggs i den kan delas över nätet , de andra bara mellan dina egna datorer.

När du vill dela en bild eller dokument droppa eller spara den bara i dropbox mappen.
Om du skall lpublicera den lägg i public, högerklicka på bilden och välj 'public link' denna skal du sätta in i tråden på nätet för att visa bilden

Det är gratis upp till 2 GB sen kan man för nån symbolisk summa köpa mer utrymme.

Detta funkar bra för mig jag vill även ibland kunna se jobbdokument etc i mobilen och det är smidigare än USB stickor epost etc iom att den synkar automatiskt. Det är säkert också , avancerad kryptering.

Android Phone:
Ladda ned Android appen för Dropbox från Android market.

När du öppnar programmet på mobilen synkar bilderna automatiskt.

När du tar en bild med mobilen kan du välja att spara bilden i dropbox ELLER öppna dropbox och anslut bilden från 'album' eller vad det heter i din telefon.

sen kan du genom att hålla in bilden få upp meny där du kan 'email link' eller 'copy link' i telefonen.

sen kan du öppna forumet från telefonen och klistra in bilden.

Lite enklare förstås att vänta till man kommer hem , öppna datorn och mobilbilden finns där redan färdig att läggas ut.

Funkar även på APPLE i PHONE , men jag vet inte exakt hur .

exempel på bild tagen med Se X10 MINI :

Vill man ha mindre bilder kan man ladda ned ex 'Imageshrink' och välja lämplig storlek för web ex 600x800
Bild

4
Tack för beskrivningen.

Jag installerade dropbox igår på min PC och SE X10 (Android).
När du tar en bild med mobilen kan du välja att spara bilden i dropbox ELLER öppna dropbox och anslut bilden från 'album' eller vad det heter i din telefon.
Förstår jag dig rätt att man i X10 direkt kan lagra ett foto i dropbox som man har tagit med kameran? Hur gör man då?

"Ansluta" bilden? Hur gör man då?

I kameran kan man skicka bilden till sin Picasa-dropbox genom att välja mailikonen. Det skulle varit snyggt om det fanns samma funktion för denna dropbox.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
kom på själv att man skapar ny bild inifrån dropbox och då startas kameran och man kan ta en bild. försökte köra åt andra hållet., det skulle vara snyggt med inbyggd nedskalare så man får rätt size för webben. ser lovande ut.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
Nu har jag sedan senast laddat ned nya versioner av apparna Dropbox och Imageshrink Lite.

Nu kan jag göra det som jag ville från början, nämligen ta en bild med kameran, skicka bilden till Imageshrink, vilken som avslutning frågar var den krympta bilden ska lagras och då lägger jag den tex i den publika Dropboxfoldern. :D :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision