Uppdatering, det var svänghjulet som var boven, fick se det, helt klart riktigt trött. (Kopplingssats och slavcylinder byttes i samma veva ändå, men behövdes egentligen inte, enligt mekanikern).
Hämtade ut bilen i fredags precis innan dom stänger och upptäcker nu flera nya fel som jag inte alls känner igen sedan tidigare.
Dels fungerar inte bromsljuset längre (bromsljuskontakten är trasig, sånt kan väl hända titt som tätt). Även ESP-lampan började lysa när jag körde, när jag stänger av och startar om bilen slocknar lampan, när jag börjar köra lyser den igen. Körde kanske 15km för att se hur bilen kändes och ESP-lampan började lysa flera gånger. Är helt säker på att den inte lyst innan jag lämnade in bilen (haft bilen ca 900mil, tror jag, ESP har ej lyst en enda gång), min tes är ifall mekanikern försökt fixa bromslampan och på något vis gjort något som påverkar ESPn. Kan detta ha något med en trasig bromsljuskontakt att göra? Jobbiga elfel är bland det värsta jag vet.
Sedan glappar ratten, flera cm, känns jätteotrevligt att köra, hade den glappat såhär innan hade jag märkt det, garanterat. Sambon fick även hon testköra och upplevde samma sak. Ratten har inte glappat tidigare, inte ens lite.
Sedan tar bromsen långt ner, kanske att den tar längre ner än vad den gjorde innan jag lämnade in den, men detta var nog inget jag skulle ha tänkt på, nu eftersom de upplyste om det så känner jag ju efter mer såklart.
Jag frågade verkstaden om inte det kan ha något att göra med det ingrepp de anlitades till att göra? (bromsvätskan och kopplingsvätskan är väl i samma behållare, varför jag tänker att de har något med varandra att göra, kanske luft i systemet), men han sa att de luftat ur och felsökt flera timmar. (Lite märkligt att de undersöker detta överhuvudtaget eftersom de inte var anlitade för det).
Det var lite svårt att avgöra när jag testkörde, ifall det faktiskt var sämre och någon större skillnad än när jag lämnade den. Bilar kan ju ha lite personlighet och egenheter själv.
Min fråga är, utifrån det ingrepp dom gjort med att byta svänghjul, kopplingssats och slavcylinder, kan dom ha kommit åt något som nu inneburit dessa nya problem?
Är inte helt 100% hur mycket man måste lossa/demontera för att kunna de delar som jag anlitade verkstaden för att göra, men måste man inte demontera/lossa på framaxelbryggan för att komma åt och byta grejerna som dom anlitades att göra?
Styrväxeln sitter väl bultad i bryggan, frågan är ju ifall den är fastspänd och att rattaxelknutarna är spända/inte överspända så att bulten sträckt sig med glapp som följd? (Bilen är har ju 4hjulsdrift, vet inte hur mycket skruvning det är men det är ju dubbelmassesvänghjul, sedan sitter slav och urtrampslager ihop på denna bilmodell, vilket bör innebära att man måste riva isär motor/låda för att komma åt).
Hade ratten glappat, och ifall jag haft ovan beskrivna nya problem innan, hade jag ju såklart tagit upp det och bett dom fixa det i samma veva, det är ju även märkligt att inte märkesverkstaden upptäckte dessa andra fel vid felsökningen, det kan ju såklart vara ett olyckligt sammanträffande bara men känns som att det kan finnas ett samband. Vad tror ni?
När jag frågade verkstaden ifall de på något sätt kommit åt rattaxel/styrväxel var det ett blankt nej, absolut inte. Nu tyckte dom att det skulle beställas en rattaxel och att detta skulle fixa glappet i ratten.
Ringde upp dom minuterna innan dom stängde, efter att jag testkört bilen och uppmärksammade dom på felen, men mekanikern hade gått hem och jag ska höra av mig nu till veckan igen.
Sedan luktade bilen rök, vilket inte kändes trevligt, även när jag påtalade detta var det "absolut inte, nej nej, det kan inte ha hänt", men rök luktar den och det gjorde den inte tidigare.
Ringde och påtalade allt detta just innan verkstaden stängde på fredagen och ska få återkoppling till veckan, då mekanikern hunnit gå hem när jag ringde.
Ska beställa delar igen för att åtgärda rattglapp och bromsljuskontakten. Enligt verkstaden heter delen som jag måste beställa "rattaxel", har denna del något annat namn? Hittar nämligen inte igen den på bildelaronline, där jag beställt tidigare.
Håller helt med att det är bra att dom upplyser, men frågan är ju ifall det uppstått hos verkstaden eller inte.
Rattglappet måste åtgärdas, riktigt otrevligt att köra nu.
Jag ska tydligen beställa denna del :
http://www.ebay.com/itm/564002E000-Genu ... 4#shpCntId
Men hittar inte igen den på bildelaronline eller motsvarande, tips på var man kan hitta den med någorlunda snabb leverans?
Är detta samma sak?
https://www.allabildelar.se/p/Hyundai/H ... ut/G674684