Trasig topp/remskiva vevaxel
Postat: 26 jul 2017, 11:22
Hej!
Har haft en Santa Fe -02 V6 och ville ha en mindre variant och kollade på Tucson eller en Kia Sportage för formatet, 4WD och automaten. Då de är till största delen lika spelade det inte så stor roll men det blev en Sportage -05 2.7 V6 för det fanns i närheten med nästan ingen rost. Då den delar motor med Tucson tänker jag vara så fräck att be om lite synpunkter härifrån då jag haft stor hjälp härifrån då jag hade Santa Fen. Hoppas ingen tar illa upp och jag har även postat i Kiaforum men jag uppfattar detta som att det finns en bred kunskapsbas här!
Nåväl efter att jag ägt bilen en vecka separerade remskivan på vevaxeln och i samband med det uppstod ett läckage. Trodde det var servons slangar/rör som fick sig en kyss men jag lämnade in den på verkstad då jag inte hade tid att fippla själv. Berättade att det läckt på platsen där den stod och att det inte var tjock olja/typ motorolja. Efter en felsökning blev det konstaterat att remskivan var av och att läckaget inte hittades. Jag svarade med att remskivan var ganska uppenbar i och med att den låg i framsätet och jag var mer nyfiken på läckaget och vad det berodde på. Meken kollade igen men kunde inte hitta felet. Ny skiva och rem beställdes och monterades. Efter två dagar kokar bilen, kylaren spricker, och troligtvis rykta toppar. Nu håller jag alltså på att slänga 40' i sjön och är nyfiken på hur det hänger ihop. Verkstan säger att sådant bara händer men jag har en teori om att detta kan höra samman men vill gärna få lite synpunkter från andra innan jag bråkar i onödan.
Tacksam för all input!
Har haft en Santa Fe -02 V6 och ville ha en mindre variant och kollade på Tucson eller en Kia Sportage för formatet, 4WD och automaten. Då de är till största delen lika spelade det inte så stor roll men det blev en Sportage -05 2.7 V6 för det fanns i närheten med nästan ingen rost. Då den delar motor med Tucson tänker jag vara så fräck att be om lite synpunkter härifrån då jag haft stor hjälp härifrån då jag hade Santa Fen. Hoppas ingen tar illa upp och jag har även postat i Kiaforum men jag uppfattar detta som att det finns en bred kunskapsbas här!
Nåväl efter att jag ägt bilen en vecka separerade remskivan på vevaxeln och i samband med det uppstod ett läckage. Trodde det var servons slangar/rör som fick sig en kyss men jag lämnade in den på verkstad då jag inte hade tid att fippla själv. Berättade att det läckt på platsen där den stod och att det inte var tjock olja/typ motorolja. Efter en felsökning blev det konstaterat att remskivan var av och att läckaget inte hittades. Jag svarade med att remskivan var ganska uppenbar i och med att den låg i framsätet och jag var mer nyfiken på läckaget och vad det berodde på. Meken kollade igen men kunde inte hitta felet. Ny skiva och rem beställdes och monterades. Efter två dagar kokar bilen, kylaren spricker, och troligtvis rykta toppar. Nu håller jag alltså på att slänga 40' i sjön och är nyfiken på hur det hänger ihop. Verkstan säger att sådant bara händer men jag har en teori om att detta kan höra samman men vill gärna få lite synpunkter från andra innan jag bråkar i onödan.
Tacksam för all input!