Annons

Klonk i bakvagn

1
Hade bilen inne på service då sa dom på verkstaden att vibrationsdämpare har separerat. Kollade bilen idag och det som jag såg var dessa gummipuckar längst ner som var lösa. Så troligtvis klonkar det för att dom hoppar. Vad har dom för funktion? Verkstaden vill ha 4500 för att byta dom. Jag har stripat fast dom nu och klonket är borta. Känns väldigt onödigt att slänga ut 4500 kr då
Bilagor
Annons

Re: Klonk i bakvagn

3
ascona-tic skrev:Är det inte dessa bussningar som var garantiärende på tidiga i40.
Ingen aning. Servade på en auktoriserad hyundai verkstad och dom sa inget om det. Dom bytte parkeringssensorna fast det inte var fel på dom för det var ett garantijobb

Re: Klonk i bakvagn

7
Hej

Hade samma problem med klonkande bakvagn på min i40. Vände mig till auk. hyundaiverkstad som helt enkelt tog bort gummipuckarna. Tydligen är det inte helt ovanligt att dessa lossnar. Syftet med puckarna är tydligen lite bättre väghållning enligt verkstadsgubben. Jag har inte känt av någon försämring eller ökad vibration i bilen efter detta.

Re: Klonk i bakvagn

8
Enl min Hyundaihandlare i Falun heter det "svängningsdämpare" deras pris för byte ca. 5300:- varav materiel 4250:-. Fick ingen garanti då bilen är 6 år men gått endast 5100mil. Vet nån var man hittar dessa "svängningsdämpare" som inte är original?