Annons

Tucson -18 alla varningslampor lyser

1
Hej!
Har ett problem på min Tucson -18.
Inköpt sept -18 har nu gått 758 mil.
Alla varningslampor lyser i bilen.
Bilen startar och går att köra men det som inte fungerar är hastighetsmätaren, blinkers, varvräknare och att alla varningslampor lyser.
Har kollat jordanslutningen på batteriet och mellan chassiet och batteriet.

Någon som upplevt liknande problem?
Annons

Re: Tucson -18 alla varningslampor lyser

2
Hej!

Nu är detta visserligen en väldigt gammal tråd och inte heller för exakt samma fordon.
Jag vill dock lägga in ett svar ifall någon annan får liknande problem i framtiden.

Jag har en i40 -16 som hade liknande symptom, hastighetsmätare och varvräknare växlar mellan de olika extremlägena och samtliga varningslampor i instrumentpanelen blinkar i olika tempon. Emellanåt la även servo av och vid enstaka tillfällen var växelväljare låst i P-läge och jag var tvungen att pilla upp lås-funktionen för det för att komma hem.

Efter att bilen stått någon timme brukade allt fungera som vanligt igen, för att med ojämna intervall återkomma.

Samtidigt som dessa problem började, började även backkameran krångla. Ibland var bilden suddig, ibland blinkade den av och på och ofta blev det ingen bild alls.

Efter att Hyundai felsökt bilen, kom de fram till att det mest sannolika är att det är fukt i kameran som kortsluter den och skickar ut all möjlig skräp på canbus som bilen inte vet hur den ska tolka.
Hyundai kopplade ut kameran helt och än så länge har inte problemet återkommit, efter runt 100 körda mil.
Om det är samma problem i den Tucson som nämns här, så är det alltså sannolikt någon kortslutning någonstans. Såklart svårt att lokalisera var.

Re: Tucson -18 alla varningslampor lyser

3
Andraes skrev: 01 jan 2019, 13:50 Hej!
Har ett problem på min Tucson -18.
Inköpt sept -18 har nu gått 758 mil.
Alla varningslampor lyser i bilen.
Bilen startar och går att köra men det som inte fungerar är hastighetsmätaren, blinkers, varvräknare och att alla varningslampor lyser.
Har kollat jordanslutningen på batteriet och mellan chassiet och batteriet.

Någon som upplevt liknande problem?
Hej fick samma problem nu med min Tuscon 2018.
Det började med airbaglampan, sen 10 min senare lyser alla varningslampor och larm texter växlar i fönstret. Blinkers och lyse fungerar men inte hastighets mätaren.Provat att byta batteri utan att det hjälpte. Några tips ?