Annons
Välkommen till Hyundaiforum.se, ett oberoende forum för Hyundai i Sverige, här kan du diskutera allt om Hyundaibilar med andra likasinnade. Ha en trevlig vistelse!

Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

Här resonerar vi om samtliga årsmodeller av i40.
Användarvisningsbild

Trådskapare
sigge2112

Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

22 sep 2019, 22:02

Jag har problem med att kylarvätskan försvinner på min i40 från 2012 som kört drygt 16000 mil. Verkstaden kan efter undersökning inte visa konkret att det finns ett läckage och menar då att läckan ligger i motorn. Ett vanligt fel på den modellen menar dom och trådar på forumet antyder att det förekommer. Lösning är att byta motor enligt verkstaden vilket inte känns optimalt med tanke på bilens ålder/värde.

Normalt behöver jag fylla på ca 3-4 dl efter ha kört 50 mil. Jag upplever att kylarvätskan försvinner i högre utsträckning vid stadskörning. Körde 100 mil på landsväg i somras utan att behöva fylla på något. Är mina observationer enligt förväntningar eller antyder det att läckan finns utanför motorn? (hoppet är det sista som överger människan ;) )

Är det någon som testat kylartätning (tex Bars Leaks) eller motorsvets? Är det en lösning på problemet?

Annons
Användarvisningsbild

Laban
Miniormedlem

Re: Kylarvätska försvinner - är kylartätning eller motorsvets en lösning?

23 sep 2019, 14:09

Låter inte roligt, ska kolla min i40!

Verkstaden måte väl ändå ha en susning om vart den tar vägen? Har du kollat oljenivån så att inte kylarvätskan hamnar där? Tydligen var det inte helt ovanligt på diselbilarna att diesel hamnade där heller...

Användarvisningsbild

fredde e
Fullvärdig medlem

23 sep 2019, 21:50

Har dom provtryckt allt. Konstigt att de inte kan svara på vad som är felet. Jag har en gammal Lada Niva. På dom uppstår det sprickor i toppen.
Då bilen är gammal och utan värde hällde jag kylartätning i vattnet. Den dyraste som fanns. Det är tio år sen och är fortfarande tät.

Användarvisningsbild

Laban
Miniormedlem

24 sep 2019, 14:11

Kontrollerade min i40 efter denna tråd - expansionskärlet tomt och nästan torrt i kylaren. Köpte bilen på firma för 2 månader sedan...191 mil körde. Var in till Hyundai och den tekniker som kollade på min bil menade på att det kunde vara:

1) Luftbubbla efter kylvattenbytet som gjordes vid servicen (för i juli) - ibland så lyckas de inte fylla på helt och köra bort luften i systemet.

2) Läckande EGR kylare (?) - nått med EGR kylaren som gör att kylvatten kommer i och förbränns med avgaserna (hänge inte med riktigt när han förklarade)

3) Topplockspackningen / topplocket - kylvatten läcker in i cylindrarna och förbränns. Detta borde dock ge försämrad prestanda och märkas...

4) Motorblocket - motorblocket läcker kylvatten.

Tydligen var alla ovantsående punkter vanliga på denna motor...Bilen ska in till dom på Måndag för provtryckning och mer felsökning...

Fyfan...

Användarvisningsbild

Laban
Miniormedlem

01 okt 2019, 13:29

Uppdatering.

Bilen har varit inne på Hyundai - provtryckning, mätning av avgaser osv...troligen luftbubbla i systemet som "ätit" kylvatten.

Jag är inte övertygad, fortsätter att hålla koll.

Användarvisningsbild

fredde e
Fullvärdig medlem

03 okt 2019, 21:35

I så fall har Du tur.

Användarvisningsbild

Laban
Miniormedlem

07 okt 2019, 10:44

fredde e skrev:
03 okt 2019, 21:35
I så fall har Du tur.
Mmm...fast jag är inte övertygad. Nivån i expansionskärlet verkar hålla sig bra nu, men har bara kört ca 10 mil ännu.

Någon sätt man kan diagnostisera på egen hand?

Återgå till "i40"

Stöd WWF - Bli fadder!
Stöd WWF - Bli fadder!