Annons

Motorras?!

1
Hallå forumet! Har en GRAND SANTA FÉ 2.2 CRDi av 2014 års-modell som har gått 15200 mil, välskött och servad enligt konstens alla regler (senaste service var ca 100 mil sedan).

Mitt under en omkörning i förra veckan dör bilen fullständigt och helt utan förvarning! Inga missljud, ingen lukt innan, ingen rök. Bara stendöd. Inga uppenbara läckage varken under bilen eller i motorrummet. Efter ett par omstartsförsök ger jag upp och ringer bärgare.

Certifierade verkstaden konstaterar att batteriet är dött när de får bilen. Efter lite laddning får man igång bilen och konstaterar att bilen går "riktigt illa". Kompressionstest genomförs och då konstaterar man att en av cylindrarna har tryck på 13 medans de övriga ligger på mer korrekta 20. Verkstaden konstaterar också att bilen dragit ca 1 liter olja sedan senaste service, samt att när de startade bilen så kommer det rök från oljepåfyllningslocket.
Nu vill man ha 8500kr för att lyfta på topplocket för att ta reda å vad som är fel, samtidigt säger man att det troligtvis är en sprucken cylindertopp eller kolvringarna som pajat. De säger att om så är fallet är det enda alternativet ett motorbyte. Fick en ungefärlig kostnad på mellan 80-100 000kr för detta :o :o .
Tänkte därför kolla med er i forumet som säkert har bättre koll på detta än jag.
  • Kan en kompressionsförlust bero på något annat som inte behöver leda till ett motorbyte?
  • Är pengarna om man pratar om rimliga eller försöker man klämma ut lite extra?
Tack på förhand!