Hej!
Jag har en Ioniq Electric som idag laddas med reseladdaren (220 V) och med den går ju att ställa ner laddeffekten i bilen så lågt som 1,2 kW, ungefär, genom en inställning i bilens menysystem. (Jag gör detta för att vara extra snäll både mot batteriet och för att slippa risken att några säkringar går i onödan.)
Nu funderar jag på att köpa en laddbox (3-fas) för att kunna ladda upp till 11 kW men hur LÅG laddeffekt får man om man kopplar in sin bil i en hemma-laddbox och sedan ställer in på "låg" laddning för "normalladdning" i bilens menysystem (jag kan inte hitta den uppgiften någonstans i vare sig instruktionsbok eller på nätet)? Finns det någon vänlig själ som har en 3-fas-laddare hemma som skulle kunna testa?
Detta kommer ju f.ö. bli mer och mer aktuellt nu när elbolagen har börjat lägga in straffavgifter för toppeffekten per månad... :-/
De laddboxar jag tittat på hittills går att begränsa till 6 kW i laddaren men jag skulle vilja kunna få ner laddeffekten ännu lägre.
Tack på förhand!
Fredrik
Annons
Re: Hur långsamt kan man ladda sin Ioniq Electric med hemmaladdare (laddbox, 3-fas), råd inför köp
2Din ombord laddare kan bara ordna 7,2kW till bilen. Jag laddar med 3,7kW.
Re: Hur långsamt kan man ladda sin Ioniq Electric med hemmaladdare (laddbox, 3-fas), råd inför köp
3Att det finns en övre begränsning på 7,2 kW på just denna bilen är jag medveten om men på nästa bil kan det ju vara möjligt att ladda med högre effekt, ev upp till 11 kW.
Min fundering var hur låg laddeffekten blir med en "hemma-box" med "lägsta" laddinställningen i bilen?
Min fundering var hur låg laddeffekten blir med en "hemma-box" med "lägsta" laddinställningen i bilen?
Re: Hur långsamt kan man ladda sin Ioniq Electric med hemmaladdare (laddbox, 3-fas), råd inför köp
4Nu har jag en egen hemmaladdare och på min Easee-laddare går det att ställa ner laddströmmen till 6A.
Så jag hoppas jag inte kommer bli för straffad när ström-tarifferna sätts i verkat här jag där bor...
Så jag hoppas jag inte kommer bli för straffad när ström-tarifferna sätts i verkat här jag där bor...
Re: Hur långsamt kan man ladda sin Ioniq Electric med hemmaladdare (laddbox, 3-fas), råd inför köp
5Halloj halloj, ny här.
Har även jag köpt mig en easee-laddare.
Blir inte klok på faserna.. Har ioniq 2020 38.3 kWh modellen, laddning med 1 eller 3 faser.
Laddaren kör på en fas när man väljer automatiskt läge, vill inte sätta upp den om den inte tar 3-fas.
Och som tidigare talare kan man sänka laddarens ut-effekt.
Här är det ännu ingen straffavgift så nattetid hade man ju kunnat ladda med 7.2
Ha det bäst
Har även jag köpt mig en easee-laddare.
Blir inte klok på faserna.. Har ioniq 2020 38.3 kWh modellen, laddning med 1 eller 3 faser.
Laddaren kör på en fas när man väljer automatiskt läge, vill inte sätta upp den om den inte tar 3-fas.
Och som tidigare talare kan man sänka laddarens ut-effekt.
Här är det ännu ingen straffavgift så nattetid hade man ju kunnat ladda med 7.2
Ha det bäst
Re: Hur långsamt kan man ladda sin Ioniq Electric med hemmaladdare (laddbox, 3-fas), råd inför köp
6Hej,
Hade velat få upp laddningen till >3,7 kW. Har 3 fas, 25 A på varje fas, men har 32A på huvudsäkring trots det laddar jag bara via 1-fas på 3,7 kW. Hade velat komma upp högre via 3-fas men lyckas inte, någon som vet hur jag kan komma upp högre med en Ioniq electric 38.3??
Hade velat få upp laddningen till >3,7 kW. Har 3 fas, 25 A på varje fas, men har 32A på huvudsäkring trots det laddar jag bara via 1-fas på 3,7 kW. Hade velat komma upp högre via 3-fas men lyckas inte, någon som vet hur jag kan komma upp högre med en Ioniq electric 38.3??