CDRi -12; Frågor om bakrutetorkare, svårstartad, klonk
Postat: 19 feb 2024, 11:15
Så har man en i30 CW CRDi 1.6 från 2012.
Trevlig bil men den har några fel som behöver åtgärdas.
1. Bakrutetorkaren är död. Ska kolla säkring (knappast detta som är felet) men vanligast är nog att den kärvat ihop pga rost/fukt och för dåligt nyttjande. Nåja, jag har fått liv i ett flertal torkare från andra bilar genom att plocka loss, skruva isär och smörja upp dem. Få se om det lyckas här. Någon som testat? Tidskrävande operation?
2. Lite svårtstartad när det är kallt ute (< -10), man får gnugga på starten. Det är nog glödstiften som behöver bytas då den gått 15000 mil nu. Men...jag har hört att på vissa bilar är det hyfsat stor risk att ett eller flera glödstift går av när det ska lossas och då blir det inte kul, hur är erfarenheten för er som bytt själv? Vågar man det eller är detta ett jobb för en verkstad?
3. Klonk som kommer bakifrån när man kör på "knottrigt" underlag. Har läst trådar om detta och det kan vara en damask som lossnat vid dämparen så jag börjar med att kolla detta.
Trevlig bil men den har några fel som behöver åtgärdas.
1. Bakrutetorkaren är död. Ska kolla säkring (knappast detta som är felet) men vanligast är nog att den kärvat ihop pga rost/fukt och för dåligt nyttjande. Nåja, jag har fått liv i ett flertal torkare från andra bilar genom att plocka loss, skruva isär och smörja upp dem. Få se om det lyckas här. Någon som testat? Tidskrävande operation?
2. Lite svårtstartad när det är kallt ute (< -10), man får gnugga på starten. Det är nog glödstiften som behöver bytas då den gått 15000 mil nu. Men...jag har hört att på vissa bilar är det hyfsat stor risk att ett eller flera glödstift går av när det ska lossas och då blir det inte kul, hur är erfarenheten för er som bytt själv? Vågar man det eller är detta ett jobb för en verkstad?
3. Klonk som kommer bakifrån när man kör på "knottrigt" underlag. Har läst trådar om detta och det kan vara en damask som lossnat vid dämparen så jag börjar med att kolla detta.