Annons

Ryckig acceleration, värre och värre

1
i30 1.4 T-GDi
2018 (tillv. 201706)
Bensin om någon undrar
Manuell Låda
Relativt låga mil
Körd väldigt snällt och företrädesvis korta turer. vilket såklart inte alltid är positivt.
Bilen är nyservad med olja, alla filter inkl. bränslefilter, bromsvätska och tändstift
problemen fanns innan och efter men har efter ett halvår eskalerat.

Det har provats med 98 oktan och tillsats för tvätt av spridare vilket än så länge inte gjort någon märkbar skillnad vilket jag iof inte trodde på.

Bilen har INGA felkoder och ingen motorlampa eller annat är tänd.

Problemen är under acceleration att bilen är väldigt ryckig framförallt på lite lägre varv. Detta har eskalerat och ägaren börjar känna sig orolig för att köra bilen.

Det förekommer INGA missljud på något vis , den går på alla cylindrar alltid, den är lättstartad, den drar normalt med bränsle, den ryker inget , den luktar inte konstigt från avgaser, det förekommer inga synliga läckage, det är inte relaterat till växellådan , drivaxlar , hjullager utan detta är med mycket stor sannolikhet relaterat till motorn.

Utan att vara mekaniker tänker jag följande

Bränslepump eller dylikt
Vakuumläcka (röktest kan jag fixa på jobbet)
Turbo eller tillhörande elektronik (som då inte tänder motorlampa eller genererar felkoder.
EGR ventil

Jag behöver lite input från er som kan dessa motorer, jag har själv noll koll på dom och är ingen mekaniker även om jag jobbar på en bilverkstad. (vi jobbar med ett annat märke dock)
Annons