Annons

servostyrning

1
Jag undrar om någon haft problem med att servostyrningen lagt av.
Helt plötsligt utan någon förvarning så lyste varningslampan för styrning och servon var borta. Jag hade parkerat bilen, fem minuter senare startade jag bilen och felet
kom direkt. Jag har kört ca 1000km utan servo nu och inte en enda gång har servon fungerat.
Läste av felkoderna: c 2412, c 1711. Jag har googlat lite men inte hittat speciellt mycket. Lutar åt komplett styrväxel då det inte verkar finnas lösa delar.
Jag har inte kunnat finna något kopplingsschema eller någon systembeskrivning. Det skulle underlätta felsökningen. Jag har gjort det grundläggande, säkringar ,radering felkoder( kommer upp direkt igen efter radering) kopplat loss batteriet mm. Nytt batteri för övrigt, laddning ok. inga synliga skador på kablage o kontaktstycken.
Annons

Re: servostyrning

2
Tjena,

Jädra tråkigt fel det där, mycket lutar åt att den elektriska styrväxeln behöver bytas. Funkar inte med kalibrering eller liknande utan det är troligtvis givare inuti enheten som gett upp. :(

Svårt att komma över schema till dessa nyare modeller.

Du har möjligtvis inte kvar någon nybilsgaranti? Tänker på om det är en senare årsmodell du kör.

Mvh