Annons

CRDi och släpvagnsvikt

1
Jag blir lite konfunderad. Enligt Hyundais faktablad för CM
http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... id_rev.pdf
så anges släpvagnsvikten för diesel till 2200 kg.

När jag kollar på min egen bil här
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
så anges släpvagnsvikten till 2000 kg.
Max släpvagnsvikt: 2000
Kanske svaret finns på Sailing Edition vars faktablad anger 07s data, och där är släpvagnsvikten 2000 kg?
http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... 070509.pdf
Har Hyundai månne skruvat upp släpvagnsvikten mellan -07 och -08?

Vad har ni för släpvagnsvikter på era CRDi?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

4
Nja, enligt broschyren görs det ingen skillnad på transmission, utan det är på motortypen. Jag vill minnas att CRDi trimmades upp lite mellan -06 och -07 från 150 hk till 155 hk och med motsvarande ökning på vridet. Kanske var det en liten fix ihop med partikelfiltret.

För SM är det liknande förhållande där det är motortypen som styr, låt vara att bensinfyran enbart finns med manuell och V6 bensin finns bara med automat.
Släpvagnsvikter för SM (ur minnet):
SM 4cyl bensin: 1650 kg
SM V6 bensin: 2300 kg
SM CRDi (man o aut): 1870 kg
SM CRDi VGT (man o aut): 2000 kg
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Feltryck

5
Tjena, såg samma sak i samband med att jag beställde min i dec. Åf tog kontakt med någon på Hyundai och fick till svar att det var feltryck i den då nya broschyren. Manuell 2200 automat 2000 var de rätta siffrorna.

(Tyvärr - hade önskat mig 2200 på automaten...)
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom

6
ClasseClas skrev:Nja, enligt broschyren görs det ingen skillnad på transmission, utan det är på motortypen. Jag vill minnas att CRDi trimmades upp lite mellan -06 och -07 från 150 hk till 155 hk och med motsvarande ökning på vridet. Kanske var det en liten fix ihop med partikelfiltret.

För SM är det liknande förhållande där det är motortypen som styr, låt vara att bensinfyran enbart finns med manuell och V6 bensin finns bara med automat.
Släpvagnsvikter för SM (ur minnet):
SM 4cyl bensin: 1650 kg
SM V6 bensin: 2300 kg
SM CRDi (man o aut): 1870 kg
SM CRDi VGT (man o aut): 2000 kg
Mittåt!
Svenska SM diesel drar 2 ton oavsett om det är tidiga CRDI eller sena VGT.

Norska CRDI såldes parallellt med VGT under något eller några år, och där skruvade man ner dragvikten från 2 ton till ett något lägre värde på CRDI när VGTn kom.
VGT fick så att säga "ärva" 2 tons godkännandet.

Klåfingrigt, IMHO!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Swedefe skrev:
ClasseClas skrev:Nja, enligt broschyren görs det ingen skillnad på transmission, utan det är på motortypen. Jag vill minnas att CRDi trimmades upp lite mellan -06 och -07 från 150 hk till 155 hk och med motsvarande ökning på vridet. Kanske var det en liten fix ihop med partikelfiltret.

För SM är det liknande förhållande där det är motortypen som styr, låt vara att bensinfyran enbart finns med manuell och V6 bensin finns bara med automat.
Släpvagnsvikter för SM (ur minnet):
SM 4cyl bensin: 1650 kg
SM V6 bensin: 2300 kg
SM CRDi (man o aut): 1870 kg
SM CRDi VGT (man o aut): 2000 kg
Mittåt!
Svenska SM diesel drar 2 ton oavsett om det är tidiga CRDI eller sena VGT.

Norska CRDI såldes parallellt med VGT under något eller några år, och där skruvade man ner dragvikten från 2 ton till ett något lägre värde på CRDI när VGTn kom.
VGT fick så att säga "ärva" 2 tons godkännandet.

Klåfingrigt, IMHO!



Swedefe
Jag tittade i min broschyr från -03 som jag fick i samband när jag köpte bilen. Jag får allt ta och kolla igen, men jag är ganska säker att i den broschyren så beskrevs det olika släpvagnsvikter för CRDi och VGT.

Det viktiga egentligen att kolla via Vägverket vad som gäller för den aktuella bilen.

Om Hyundai Bilar har skrivit fel i sin broschyr får de allt ta och ändra i den. Det är ju inget kul om ngn går och köper en CM i tron att den får dra mer än vad den är typad för.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Feltryck

8
Enterprise skrev:Tjena, såg samma sak i samband med att jag beställde min i dec. Åf tog kontakt med någon på Hyundai och fick till svar att det var feltryck i den då nya broschyren. Manuell 2200 automat 2000 var de rätta siffrorna.

(Tyvärr - hade önskat mig 2200 på automaten...)
Det kan nog stämma bra. På Hyundais österrikiska sajt står följande:
max. Anhängelast gebremst (kg) 2200 (2000)
där värdet inom parentes är för automat.

För övrigt säljer de en dieseltrimmad CM med 175 hästar som kallas Black & White givetvis med normala garantier:
http://hyundai.at/dateien/editor/DS_HY0 ... 073a54e9e7
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Swedefe skrev:
ClasseClas skrev:Nja, enligt broschyren görs det ingen skillnad på transmission, utan det är på motortypen. Jag vill minnas att CRDi trimmades upp lite mellan -06 och -07 från 150 hk till 155 hk och med motsvarande ökning på vridet. Kanske var det en liten fix ihop med partikelfiltret.

För SM är det liknande förhållande där det är motortypen som styr, låt vara att bensinfyran enbart finns med manuell och V6 bensin finns bara med automat.
Släpvagnsvikter för SM (ur minnet):
SM 4cyl bensin: 1650 kg
SM V6 bensin: 2300 kg
SM CRDi (man o aut): 1870 kg
SM CRDi VGT (man o aut): 2000 kg
Mittåt!
Svenska SM diesel drar 2 ton oavsett om det är tidiga CRDI eller sena VGT.

Norska CRDI såldes parallellt med VGT under något eller några år, och där skruvade man ner dragvikten från 2 ton till ett något lägre värde på CRDI när VGTn kom.
VGT fick så att säga "ärva" 2 tons godkännandet.

Klåfingrigt, IMHO!



Swedefe
Nu har jag kollat igen i broschyren och ovan angivna data stämmer! Broschyren är från 2003 och således gjorde även Hyundai i Sverige det norska stuntet iaf för årsmodell -03.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Feltryck

11
Danne_gg skrev:
ClasseClas skrev:För övrigt säljer de en dieseltrimmad CM med 175 hästar som kallas Black & White givetvis med normala garantier:
http://hyundai.at/dateien/editor/DS_HY0 ... 073a54e9e7
Borde betyda att grejjerna håller för de extra Hk och framför allt Nm som tex en KCR box skulle ge?!
Hyundai Österrike gjorde en liknande övning på SM CRDi VGT. Se här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=669#669
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision