Annons

Ingen blinkers

1
Drabbades i går av ett konstigt fenomen avseende blinkersen. Helt plötsligt så slutade höger/vänster blinkers fungera med hjälp av spaken. Varningsblinkersen för båda sidor fungerar så även vid på/avlarming av bilen.

Nå, av med locket på säkringslådan i motorrummet - ingen text som på något sätt kunde likställas med blinkers hittades.

Nå, av med locket på säkringslådan i kupén - gissa! Rätt, inte heller här någon text om blinkers...

Nå, fram med instruktionsboken - samma sak där. Inget om någon säkring (eller relä) för blinkersen!

Tips någon!

Ska ringa Hyundaiverkstaden i Örebro i morgon (måndag) får vi se om de har något tips, kan ju hoppas det då vi ska dra på husvagnssemester senare i veckan....
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom
Annons

Re: Ingen blinkers

2
Enterprise skrev:Drabbades i går av ett konstigt fenomen avseende blinkersen. Helt plötsligt så slutade höger/vänster blinkers fungera med hjälp av spaken. Varningsblinkersen för båda sidor fungerar så även vid på/avlarming av bilen.

Nå, av med locket på säkringslådan i motorrummet - ingen text som på något sätt kunde likställas med blinkers hittades.

Nå, av med locket på säkringslådan i kupén - gissa! Rätt, inte heller här någon text om blinkers...

Nå, fram med instruktionsboken - samma sak där. Inget om någon säkring (eller relä) för blinkersen!

Tips någon!

Ska ringa Hyundaiverkstaden i Örebro i morgon (måndag) får vi se om de har något tips, kan ju hoppas det då vi ska dra på husvagnssemester senare i veckan....
Hmmm, spännande! Fungerar de andra funktionerna på spaken?

Så långt jag kunna leta mig fram är det en 10A som avsäkrar blinkersen.
Säkringen för varningsblinkersen står listad separat, så jag tolkar det som att det är två skilda säkringar.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

3
Hmm... :?
Knepigt det där...! I min instruktionsbok står "T/SIG" för "Strömställare för varningsblinkers"; En 10Amp. (Sid. 5 - 33)
På nästa sida står det "HAZARD" för "Varningsblinkers"; En 15Amp.?
"T/SIG" skulle jag närmast tolka som "Turn Signal", för är verkligen varningsblinkersen dubbelt säkrad...? :? :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Ringde verkstaden i dag men de hade ingen "kompetent" förklaring alls. Vi bestämde att de skulle få ha bilen under morgondagen för att "felsöka". På väg dit så stannade jag till på en KIA-verkstad. Han berättade just att samma blinkrelä kan ha dubbla funktioner och säkringar, speciellt när det gäller säkerhetsutrustning som varningsblinkers. Vad han visste så fanns det ingen säkring för blinkersen på Santa/Sorrento utan han trodde på spaken.

Själv känns det konstigt om det inte finns en säkring så jag hoppas de hittar den imorgon, byter den och hux flux så funkar det. Problemet blir väl sedan att lösa ut den :?

Man kan ju åsikter om instruktionsboken för övrigt men just i detta fall så skulle den kunna vara tydligare och mer detaljerad, antingen på svenska eller engelska.

Återkommer i morgon med en ny rapport.
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom

Säkring för blinkers

5
Lite sent svar men ändå ett svar.

Blinkersen är avsäkrad med 10 A i panelen inne i bilen. Säkringen heter "T/SIG", Turn SIGnal. Verkstaden fick själva leta en stund för att hitta rätt, men nu är det åtgärdat och funkar.
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom

Re: Säkring för blinkers

6
Enterprise skrev:Lite sent svar men ändå ett svar.

Blinkersen är avsäkrad med 10 A i panelen inne i bilen. Säkringen heter "T/SIG", Turn SIGnal. Verkstaden fick själva leta en stund för att hitta rätt, men nu är det åtgärdat och funkar.
Hade mina misstankar, ja...! :wink:
Då är det inte riktigt i handboken; Där står "strömställare för varningsblinkers", och det är alltså den vanliga blinkersen det gäller! 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Säkring för blinkers

7
Enterprise skrev:Lite sent svar men ändå ett svar.

Blinkersen är avsäkrad med 10 A i panelen inne i bilen. Säkringen heter "T/SIG", Turn SIGnal. Verkstaden fick själva leta en stund för att hitta rätt, men nu är det åtgärdat och funkar.
Men varför löste den ut?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
:D Lite svag för cowboyhattar.
En till från "Down under" Håll i hatten så åker vi!



Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
:shock: Sorry, lite fel forum på föregående inlägg.Eller så använder ni geniknölarna och hittar en koppling.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
petroff skrev:...och hittar en koppling.

Petroff :wink:
Har man bara blinkers åt höger, kan man ju bara svänga åt ett håll...?
Så hamnar man ju till slut i Australien...? :wink: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Säkring för blinkers

11
petroff skrev:
Enterprise skrev:Lite sent svar men ändå ett svar.

Blinkersen är avsäkrad med 10 A i panelen inne i bilen. Säkringen heter "T/SIG", Turn SIGnal. Verkstaden fick själva leta en stund för att hitta rätt, men nu är det åtgärdat och funkar.
Men varför löste den ut?

Petroff :wink:
Hände när jag kopplade in släpkärran, förmodligen lite mycket "krypström" till jord för att 10 A skulle räcka :? Det var första gången jag använde släpet på ett tag och jag var slarvig och rengjorde inte kontakterna ordentligt innan.
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom