Annons

hackar ibland

1
Hej
Min -08 crdi med automat beter sig lite underligt ibland.
Jag känner tendens till det varje gång jag är ute och åker. Den hackar liksom som om det skulle vara nåt med tändningen. Det är ofta vid jämna varvtal under 2000 varv. Om jag då växlar ner ett snäpp så drar den fint igen.
Jag tyckte att det var ändå mer när jag hade en tom släpvagn efter häromdagen.
Lite tråkigt är det då jag nyss köpt bilen lätt begagnad och har redan bytt ett bakhjulslager och konstaterat att kofångaren bak är trasig i fästena mot karossen. Men det borde väl gå att få på garanti eller vagnskada kan man hoppas.
Har haft en santa fe -03 bensin tidigare och tröttnade på kopplingsbytena på den men var för övrigt nöjd med den bilen så jag hoppas det går att komma till rätta med den här också.
Någon som vet vad ryckigheten kan bero på?

Lena
Annons

2
Hej
Eftersom jag inte fått något napp på forumet så har jag funderat lite på egen hand.
Jag har inte känt av ryckigheten på ett tag, någon vecka kanske, men idag skulle jag hämta hö och hade då hästtransporten bakom. Då kände jag det när jag körde i jämn hastighet på jämna varv.
Jag tror det är växellådan.
Någon som vet hur lockupen fungerar rent tekniskt?
Sen vet jag att jag läst något om adaptiv växellåda. Kanske bilen inte "lärt sig" dra ordentligt ännu?? :?
Det är ju faktiskt helt nyligen den fått dragkrok förra ägaren hade ingen.
Kan det vara så att det är en inkörningsfas den är inne i?
Sen en helt annan sak: När man kör på gropig väg i långsam hstighet är det något som "klonkar" fram på vänster sida typ. Funderar på om jag ska be verkstan hissa upp och rycka lite i framvagnen. Någon som känt av detta också?

mvh Lena

3
Ang ryckandet när du kör så kan jag nästan till 100% påstå att ditt dieselfilter börjar sitta igen...
Svågerns (-08 santa) fick samma symton och han bytte filtret...
Och den funkar klockrent nu...
kluckandet däremot låter som ett stag som är slut..
på volvo kallas de visst för skrammelstagen... he he....
Nå väl... Hmmm..
santan har dock samma problem med dessa http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1748
stagen också :wink:
Du kan kolla upp din garanti för dessa...
Lycka till och hoppas det fixar sig omg...
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
Hej och tack för svaret.
Dieselfilter, det låter troligt ska kolla det men borde inte det blivit bytt på 3000 milaservicen som ska ha blivit gjord strax innan jag köpte bilen?
Skrammelstag är det säkert också.
Bakhjulslager har jag redan hunnit med att byta ett också :evil:

Lena

5
Förresten hur hittar jag detta stag under bilen för att själv rycka lite i det för att kolla om det är därifrån ljudet kommer? :?
Det kanske ger sig när man böjer sig ner och tittar?

Lena

8
Hämtade bilen från verkstaden idag igen och nu har dom bytt krängningshämmarstaget på vänster fram. Undrar när nästa går sönder? :roll:
Jag behövde inte betala något för det för det gick på garantin och började diskutera lite med killen om vad som går på garanti och vad som inte går.
Han påstod att kopplingar inte längre byts på garani över huvudtaget. Så om en koppling pajar efter 1000mil så är det till att pröjsa själv. Tur att man har en automatlåda då och hoppas att den går på garantin om den skulle behöva bytas.
Jag fick känslan av att det är mer och mer saker som inte går att få på garantin för killen fick lov att kolla i datorn ifall det här staget skulle gå att få. Jag tycker att det är en självklarhet på en sån här bil som gått 3500 mil att det ska vara en garantiåtgärd.

Lena

9
Hej igen
Det där med hackningarna fortsätter. Jag vet faktiskt inte om det är växellådan som genererar dem eller om det är något mer motor relaterat.
Jag var säker ett tag att det var lockupen som höll på och konstrade men igår kom det på 3 ans växel också.
Känns faktiskt emellanåt som om det skulle kunna vara tändmissar. Jag har haft det på förra santan när en tändspole höll på att ge upp och det tog ett bra tag innan checklampan tändes.
Det är väl bara att vänta och se eller med lite tur få verkstan att provköra och känna av hur den beter sig.
Vad som talar för växellådan är att jag tyckte förut att det var oftare med släp efter som det visade sig men nu tycker jag det kommer sporadiskt ändå. Det är alltid när det inte är speciellt stor belastning på motorn men aldrig i tex nedförslut och aldrig vid gaspådrag utan mer jämnt åkande så att säga.

Några tips???

Lena

10
Tändmissar kan man ju utesluta direkt då det är en diesel! Isåfall är det bränsle relaterat...

annars låter väll automatlådan som en möjlig förklaring... (nu har jag läst tråden lite slarvligt så ber om ursäkt om jag missat något...)

Bett verkstan kolla växellådsoljan och eventuellt byta den?
Är alla programvaror uppdaterade i bilen? (vår gick mjukare men något segare när dem uppdaterade den... detta var dock 07 eller tidigt 08 så bör vara gjort på din bil redan...)
Antar att dem kollat ifall det finns felkoder?
Kört någon spridar rengöring / diesel optimerare när du tankat? ifall det är så enkelt att du fått någe skit med dieseln någon gång?

just nu kommer jag dock inte på något mer enkelt...
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

11
Hej
Tack för tipsen. Att det inte kan vara tändmissar när det är en diesel får någon förklara närmare för mej men jag accepterar det så länge.
Jag ska ta och slå i en spridar rengörare.
Jag har skrivit nåt inlägg på fel tråd också så kanske inte all info finns i den här tråden. Tror jag postade inlägg i tråden om tungt släp också som skulle vart här.

Lena

12
Leha skrev:Hej
Tack för tipsen. Att det inte kan vara tändmissar när det är en diesel får någon förklara närmare för mej
Lena
Tja, en diesel har ju typ inga tändtstift, så man kan ju säga att det problemet är inte aktuellt då.. :wink:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

14
Ok, då förstår jag. Åtminstone så mycket som jag behöver för tillfället. :)
Så om man tycker att det finns orenhet i gången på en diesel så är det i princip med 100% säkerhet bränslerelaterat. Får ta och göra en spridarrengöring till att börja med.
Men det måste väl i allafall finnas givare på kamaxel och vevaxel och tillhörande elektronisk utrustning till? Eller?
Och hur många bränslefilter finns det? Det står i boken att filtret är bytt nyligen men kan det finnas fler än ett filter?
Det är finemang med det här forumet tycker jag. Att man kan få svar på så mycket. Nästan som 118118 :D
Lena

15
Leha skrev:Att man kan få svar på så mycket. Nästan som 118118 :D
Lena
Va, :? :shock: , nästan som 118118. När det gäller Santa Fee så tror jag nog att du får mycket bättre svar här än på 118118, eller hur vänner? :D
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom