Annons

Varför äe småbilarna altid i vägen för en stor ??

1
Nu har jag läst här i forumet över en timma. Eftersom Göran ville att jag ska anmäla mig igen som medlem, återkom jag och det fanns mycket att läsa. Rondeller, störst ska fram först, dimmljus,präster och gud vet vad. Regler och regler. Man måste väl köra med förnuft. Ögonkontakt är minst lika viktig som allt annat. Men varför för guds skull ska alla trängas framför en lastbil då ??? :evil: Jag ser såna exempel ute på vägarna att jag undrar hur är det möjligt att det inte sker mera olyckor ?
Blir vansinnig på regler som övergångställen. Hur jävla (sorry) många gånger var jag inte så nära att köra på folk som sticker in en fot på övergångsstället när jag kommer med ca 20- 30 ton last. Fattar folk att jag inte kan stanna på 2 meter ? Det är ett under att jag altid har lyckats att tvärnita i tid. Med risk att få några ton i nacken! :evil: Hur många gånger har det inte trängts person bilar bredvid mig i en rondell när jag kommer med 25. m och rondellen ser ut (från min höjd) dom 5 öring ?
Alla som ska om för att sedan lägga sig framför mig och bromsa! Listan kangöras lång. Men jag tror att sånt får vi nog helt enkellt leva med.
Men en sak är säker, sen jag börja köra tradare har jag ändrat min körteknik med person bil.
Så nu kan ni komentera, då bli Göran glad att jag kom med inlägg.
*********Krama varandra i trefiken! **********
*****TJEJER MED ÖS KÖR BILAR MED ÖS!!********** HA DET GÖTT KATTIS
Annons

2
Halloj Kattis! Välkommen ombord "på riktigt"!

Visst är det massor att läsa allaredan för den som kommer in ny - men inte alltför betungade om man tar det i etapper?


Tänker faktiskt pressa dig lite till: Vi har en (frivillig)presentationstråd som man skriver i om man känner för det:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=16
Ser alldeles särskilt fram mot din presentation...

En del av problemen du beskriver känner man igen så väl - personbilen som bara s k a l l pressa sig förbi lastbilen innan vägen smalnar av - bara för att upptäcka att smutsiga strålkastare, dåliga torkare och slut spolarvätska gör att denne inte vågar hålla ens ett lastbilstempo när det inte finns två körfält att vingla fram på längre.
Svälja stoltheten och svänga åt sidan för att släppa förbi lastbilarna?
Inte då, dom ligger där och proppar igen med sina personbilar för alla med bättre sikt - mil efter mil...

Själv ser jag ofta bilar som står ute på småvägar och väntar på att köra ut - plötsigt blir dom varse att jag har ett stort släp på bakom - och då flyger den lede i dem, Dom bara skall ut framför!

Folk är beredda till vilka kamikazemanövrar som helst, bara dom kan hålla bilen med släpet bakom sig!

Att försöka sig på den allra minsta lilla uppskattning av min hastighet finns ingen tid till;
ut framför ut framför ut framför...

Om dom mot förmodan kastar ett getöga i backspegeln så börjar en lustiger dans; Plötsligt piskar dom sin gamla trotjänare som aldrig förr - min bil dränks i ett moln av sotavlagringar från bilar som inte varvats så hårt sedan dom var nya;

hålla sig kvar framför hålla sig kvar framför hålla sig kvar framför...

Jag vet inte vilken hastighet dom hade tänkt att hålla själva, eller vad dom hade för idéer om min hastighet, men jag kan lova att det vinglar och kränger när dessa läppspelare tvingar sig själva upp i hastigheter låångt över sin egen komfort och kompetensnivå...

inte släppa förbi inte släppa förbi inte släppa förbi...

Det brukar sluta med att dessa fobics gör en sista tjurrusning för att skapa några hundra meters lucka innan dom med dödsförakt kastar sig in på första bästa sidoväg, som leder till - ingenstans alls!

Antar att dom kommer upp på vägen igen efter några minuter, förhoppningsvis med en mer analytisk syn på trafiken.

Va? Taskig - moi?
Det enda jag gjort är att försöka sköta mig själv, inget mer inget mindre!


Du Kattis, förresten!

Du sitter ju faktiskt på två stolar; På den tiden jag jagade chaufförer kors och tvärs i landet fanns det inget som dom svor så mycket över som just husvagnsekipagen!

Faktiskt så kalkylerade vi med någon extra halvtimmes körtid när "husvagsneländet" drog igång - kommentar från dig som ser bägge sidor av myntet?


Swedefe

Re: Varför äe småbilarna altid i vägen för en stor ??

3
Kattis skrev: Regler och regler. Man måste väl köra med förnuft.
Håller med om att man måste köra med förnuft. Men förnuftet säger inte samma sak till alla människor - så det krävs nog en och annan regel för att en trafikants beteende skall bli någotsånär förutsägbart för övriga trafikanter.
Fast å andra sidan säger mig mitt eget förnuft att jag aldrig ska lita på att dom runtomkring mig i trafiken följer vare sig regler eller förnuft. :?
Inte ens långtradarchaufförer... :shock:

/BengtB

husvagnsekipagen!

4
Ja du. Har man Santa Fe V6 som drar min husvagn, så är jag inte i vägen för någon troro du inte det ? :P
Judå, jag svär över dom jag med. Men vi har ett knep vi chaufförer. Kör han före mig och mesar, så är det bara att lägga sig i röven på den, husvagnen börjar vobbla, och det dröjer inte många avfarter då han svänger in där illa kvickt. Nej då. skojar. Har aldrig gjort så och tänker inte göra det heller. Det är bara att tänka som så. (hur är du på vägen när du drar husvagn??) Dom flesta gör säkert det bästa av situationen dom med! Men vist är man en annan förare av ett stort ekipage, och annan i personbilen. :) .

Re: Varför äe småbilarna altid i vägen för en stor ??

5
Självklart medade jag inte att man ska utesluta regler. Men jag menade att både med regler och mera förnufft skulle det nog bli *Lite* bättre. Som att när du står på en påfart och ska ut och ser en långtradere, då tycker jag att folk som har lite förnuft kan gott vänta och låt lastbilen passera och köra ut sedan. Dom som bara kör ut och måste fram till vilket pris som helst före lastbilen, dom kan inte tänka förnuftigt!" Det är så jag menade. Inte att man ska glömma regler!!!!!!
Kattis

6
Jo, dom flesta gör nog det bästa av situationen. Oftast funkar det ju väldigt bra. Husvagn har jag ingen, och ingen erfarenhet av att åka omkring med en sån. Även om det kan kännas trist att ligga bakom en husvagn (eller bakom en långtradare) så brukar jag inte ha så himla bråttom att komma förbi - om man låter bli att hetsa så kommer det oftast ganska snart ett bättre tillfälle att köra om utan att vare sig man själv eller den omkörde eller någon annan får hjärtat i halsgropen.

För övrigt är min erfarenhet att just långtradarchaufförer brukar vara dom mest hjälpsamma ute på vägarna. :D

/BengtB

7
Här i skåne lär det nog börjas med vårbruket efter påsk, Massa traktorer och många vägsträckor med 2+1 väg med mitträcke. dessa nya traktorer som får köra i 50 kräver en betydligt längre omkörningssträcka än dom 30 begränsade så oftast får man snällt ligga bakom ett bra tag.....

Men det är gött att se den skånska myllan förvandlas från jordig åker till ett grönt paradis för höallergiker ! :lol:

Glad påsk och hoppas att våren når er alla inom kort

8
Eftersom Göran ville att jag ska anmäla mig igen som medlem, återkom jag och det fanns mycket att läsa.
Äntligen en Quinna som gör som jag säger! :oops: :oops: Kattis varmt välkommen.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

10
Tack Fjällis. ska göra mitt bästa. Nu förstår jag detta forum i allafall. Eftersom svenska är mitt språk. :lol: Ska även skriva in lite i beskrivningen så som du TJATAR!! :wink:

11
BengtB skrev: För övrigt är min erfarenhet att just långtradarchaufförer brukar vara dom mest hjälpsamma ute på vägarna.
Själv så upplevde jag en tydlig förändring när lastbilarnas fartbegränsare infördes för sådär 10 år sedan - det blev mer utav "vi mot dem".

Möjligen hade lastbilskollektivet väntat sig en debatt inför det att lagförslaget spikades centralt i dåvarande EG - en debatt som även involverade privatbilisterna, ganska självklart egentligen eftersom en tvingande lag som kringskär förarens möjlighet att själv bestämma över sin framfart är första steget till reglering även av andra fordonstyper...

Nå, vi höll käft hela bunten - fattade inte sammanhanget och såg inte vår egen roll i det hela; det fanns nog åtskilliga privatbilister som tyckte det verkade bra med fartbegränsare på lastbilar...

Där fick sig det traditionellt svenska samförståndet mellan vägmän (oavsett kön och storlek på bil) en knäck.

Med hastighetsbegränsare har föraren inte längre samma möjlighet att använda rörelseenergin för att optimera sin körning i kuperade partier, och är därför angelägen att "hålla fritt framför sig", och man känner sig tvingad att "köra mot stoppet" även på smala, aviga sträckor där instinkten säger att man borde släppa av lite - eftersom förlorad tid inte kan köras in där omständigheterna så tillåter.
Man vill helt enkelt inte ha vimspellar framför sig som riskerar att dra ner tempot när vägen smalnar eller väglaget försämras...

Vidare så har lastbilstrafiken i Sverige genomgått en dramatisk förändring - svenska chaufförer med "svenskt trafikbeteende" i ryggmärgen blir allt ovanligare: den gränsöverskridande trafiken körs till absolut största delen av utländska åkerier, eller av några tappra få svenska företag som kämpar med allehanda trix för att få köra ytterligare några månader...

Inte ens en svenskregistrerad lastbil är någon garant för en svensk chaufför, som "ratthållare" kan snart sagt vilken EU-nationalitet engageras, och Bulgarer, Ukrainare, Rumäner - you name it!

Observera! Även i svensk inrikestrafik kan man få träffa på vilka nationaliteter som helst, avlönade med upplägg som får en att tappa andan! Bemanningsbolag med boxadress på Island har också opererat i svensk inrikestrafik - självklart styrda från Sverige, lika självklart utan att betala någon som helst skatt i något av länderna!

Anyway - vad jag vill ha sagt är att den tiden man "kunde lita på" en bil med lampor på taket är förbi - det är självklart inte vettvillingar som kör dagens lastbilar, men vi står inte längre på samma erfarenhets- och värdegrund. Detta ger upphov till missförstånd i umgänget mellan liten och stor - och inte sällan till olyckstillbud. Men det är billigt...


Swedefe