Annons

Dubbelt så dyr och dubbelt så bra?

1
Återger en insändare jag hittade i en tidning:

"Jag har en XC90 år 2003, i den bilen har man bytt hjullager, skruvat fast inredningen och bytt programvara, och i nov. 2004 (vinterns första snöoväder i Sthlm) slutade "antisladdsystemet" och fyrhjulsdriften att fungera. Bilen upplyser vänligt att jag bör upplysa en verkstad.

Bilen in på verkstad, jodå omkalibrering av antisladdsystemet och förmodligen en ny programvara, bilen funkar igen. Den 14:e feb. 2005 (vinterns andra snöfall) är det dags igen, "antisladdsystemet" och fyrhjulsdriften har slutat att fungera igen. Den här gången upplyser Bilia i Ropsten mig om att styrboxen för fyrhjulsdrift o antisladdsystem måste bytas ut och det kommer att kosta mig 18000 kronor. Enligt Volvo så har garantitiden gått ut, nämligen den 21:e jan. 2005, för exakt 24 dagar sedan.

I min naiva värld trodde jag att om jag tog in en bil för ett fel och märkesverkstaden inte lyckades fixa till detta fel, eller att samma fel återkommer, så ska bilföretaget stå för reparationerna, speciellt när det första verkstadsbesöket var klassat just som en garantireparation.

Som kuriosa kan ju nämnas, för den som inte provat, att köra en XC90 i snömodd och svår halka utan antisladdsystem eller fyrhjulsdrift inte är något för fegisar. Eller som Bilia uttryckte saken, "den är ju inte så lustig att köra när dessa system inte funkar". Som en parantes kan jag nämna att jag kom undan med blotta förskräckelsen.

Bilia i Ropsten fixade så att det hela gick på försäkringen och kostnaden slutade på självrisken, men det var ju definitivt inte Volvos förtjänst, dom brydde sig inte ett skit."
Annons

2
Uj uj uj...

Såg den blänkaren publicerad i någon tidning jag också, och den berättar egentligen mer om organisationen bakom bilen, än själva bilen i sig;

Det kan gå galet med vilken bil som helst, men fy tusan för "service"organisationer som beter sig så - jag hade levt djävulen värre än så här!!!

Men, XC90 säljer inte dubbelt så bra som Santa Fe - dom ligger och kappas med mer eller mindre jämna siffror - inte dåligt för en gammal häst!



Swedefe