Annons

Sveriges skummaste pressklipp återfinns på Hyundai.se!

1
Alltså - klippet i sig är inte så underligt; det är från Teknikens Världs lilla blänkare om den framtida Santa Fe "CM"


2005-01-18 Teknikens Värld
”Lyxigare Santa Fe”
I höst lanseras den nya generationen Hyundai Santa Fe, och bilen får behålla sina vågade former. Santa Fe var länge den bäst säljande stadsjeepen i Sverige. Den nya versionen blir femsitsig med utrymme för två extra platser. Det är ett säljargument i sig, i dag finns bara en konkurrent i samma prisklass med extra säten, Suzuki Grand Vitara XL-7. Mycket av tekniken i nya Santa Fe har hämtats från senaste Sonata, och det ger antagligen bättre köregenskaper, skriver Hans Hedberg.

Det underliga är att pressclipet återfinns på Hyundais hemsida!!!

http://www.hyundai.se/viking/servlet/VS ... st.read,12


Man skulle kunna tro att det vore lättare att sälja den remakeade Santa Fen man slår på trumman för just nu, om man inte samtidigt flaggade för den kommande efterträdaren som visserligen skall gå i produktion i sommar, men knappast väntas hit "i höst".

Låt mig säga så här - det är ett högst okonventionellt sätt att börja sälja skinn från ännu ej skjutna björnar, när ladan är full av nyskjutna nallar som behöver flås innan de börjar lukta illa!

Uppenbarligen vill Hyundai Svenska ha det så - jag skrev till dom för sådär en och en halvmånad sedan och påpekade det underliga i pressclipet - å jag har inte fått svar ännu...

För - hemska tanke; det kan väl inte vara så att dom varken läser pressclipen dom smaffar upp på sin hemsida eller mailen dom får?





Swedefe
(Säkert snäll någon annan dag)
Senast redigerad av Swedefe den 22 mar 2005, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

2
Jag reagerade också på att pressklippet ligger på Hyundais webb. Steget att maila o tjata slog mig inte faktiskt... Var väl inte lika ilsk som du Swedefe kan tänkas... :roll:

Kan det vara så att Hyundai Sverige köper pressklipp på stan o dessutom köper webbtjänster på stan också? Vem kollar kvaliteten? Swedefe only??

3
Man får väl vara glad åt att dom som konstruerat och byggt själva bilen (dagens Santa Fé) verkar vara en aning smartare än sin representant i Sverige. :wink:

/BengtB

4
ClasseClas skrev:Var väl inte lika ilsk som du Swedefe kan tänkas... :roll:
Hö hö, ännu är jag inte ilsk, bara lite irriterad - å faktiskt inte över tabben i sig - fel kan alla göra; det är agerandet efter det att man blivit upplyst om ett (eventuellt?) fel som visar på en organisations kvaliteter;
Om Hyundai Svenska verkligen tycker att det är ett smart pressclip som ligger ute så hade jag accepterat detta något oortodoxa sätt att marknadsföra rullande modell på - om man hade besvärat sig att besvara mitt faktiskt välmenande och trevliga mail...

ClasseClas skrev: Kan det vara så att Hyundai Sverige köper pressklipp på stan o dessutom köper webbtjänster på stan också? Vem kollar kvaliteten?
Precis! Det är vad jag tror också! Rent a l l m ä n t tror jag att vi närmar oss positionen där pendeln svänger över vad gäller alls sorts "outsourcing"; Snacket om att "vi skall koncentrera oss på det vi är bra på" förutsätter att den man hyr in för att göra "allt annat" är bra på det dom gör - att hyra in värre klantskallar än man själv förfogar över nyttar inte mycket till...

Alla pendelrörelser förutsätter en tillbakagång - själva jämnviktsläget där allt är i balans passeras under en magisk, skälvande "uncapturable" nanosekund på vägen mot nästa, ickefungerande extrem...

Snart kommer vi se en trend i samhället där företagen frågar sig;"Varför skall vi hyra in andra som vi inte har styr på, för att göra tabbar vi knappast skulle gjort på egen hand?"

Vad är det som galet med in-house kompetens - om det egentligen inte kostar mer...?

Okay okay - Hyundai Svenska växer så det knakar, och kan knappast hinna med allt överallt; naturligt att lägga ut jobb på andra i ett sådant läge, men för bövelen; man måste hålla monitor på vad dom gör!

ClasseClas skrev:Vem kollar kvaliteten? Swedefe only??
Nja, du har ju själv reagerat på clipet - eller hur?
Fler lär ha höjt på ögonbrynet över resonomanget som kan ha legat till grund till publiceringen på just Hyundais egen sida...

Tyvärr har vi alldeles för mycket respekt för det skrivna - och läser texter aallllddeelleess för okritiskt!

Jag är en obekväm djävul, och frågar mig alltid kritiskt "Vad är det dom egentligen vill ha sagt..."

När det gäller alster och presentationer från företag är det nästan alltid det som inte skrivs som står för det intressanta...



Swedefe - som faktiskt blev snällare efter frukost...

å nej å nej å nej, inte mer nu!

6
När man gluttar igenom pressklippen på Hyundai.se så dyker det upp mer vansinnigheter:




2004-08-31 Teknikens Värld
”Obegriplig logik på släp” Det är ingen tillfällighet att Hyundai Santa Fe är en populär dragbil bland "hästfolk" - det är en av få SUV:ar som man kan dra en stor hästtransport med utan att skaffa E-behörighet. På Hyundai var man listig nog att placera modellen i en viktklass som passerar myndigheternas och polisens nålsöga, och på så sätt har de kunnat sälja extra många bilar i Sverige.
Det är tillverkaren som bestämmer alla last- och dragvikter, och trafikmyndigheterna accepterar dem utan att höja ögonbrynen. Fallet med Santa Fe visar att det finns pengar att hämta för den tillverkare/importör som läst på läxan, skriver Alf Agdler.
http://www.hyundai.se/viking/servlet/VS ... st.read,76

Det här, gott folk, var en gång i tiden en korkad och oinitierad insändare publicerad på Teknikens Världs insändarsida "ventilen"!

Den är fel i stort och i smått, och är författad en nisse som inte vet ett smack vad han pratar om - Santa Fe är by far den mellan-SUV som har den högsta totalvikten, och rentav groteska siffror vad gäller tillåten maxlast - något som inverkar menligt på den krystade siffran för bilens tillåtna dragvikt med B-körkort, ca 1,100 - 1,200 kg.

Det finns åtskilliga SUV-"konkurrenter" som nosar på eller prickar 1,500 kg släpvagnsvikt på B-körkort, men då är det också det enda dom får dra...

Anyway - killen vet inte ett smacka vad han dillar om, och det framgick tydligt av Hyundai Svenskas egna dementi/beriktigande i nästföljande nummer av Teknikens Värld!

Förbannat underligt att denna korkade insändare finns återgiven utan kommentar på Hyundais egen hemsida som om voro den författad av en riktigt skribent!!

Dags att börja rensa i hemsidan, Hyundai Svenska!
- All press är inte bra press!!!




Swedefe

7
Ujujuj, självmål med assist... Pinsamt pinsamt!

Väntar bara på ett pressmeddelande från TVs test av SUVar där Honda CR-V knep förstaplatsen. Borde väl platsa på sidan också?

8
Swedefe citat från pressklipp:
” Det är ingen tillfällighet att Hyundai Santa Fe är en populär dragbil bland "hästfolk" - det är en av få SUV:ar som man kan dra en stor hästtransport med utan att skaffa E-behörighet.
Fjällis skrev:
När det gäller våra bilar (Santa Fe 2,4 GLS exkl.) gäller följande: För att bilen skall få framföras med B-körkort får släpets totalvikt inte överstiga 1.120 kg.
Mycket märkligt, men det är väl som alltid att ta det som är skrivet "med en stor nypa salt". Det är nog ingen större skillnad på motorjournalister och de som skriver i Allt om mat. Alla har sina favoritviner, och jag har mina. :shock: :shock:
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

9
Fjällräven skrev:Mycket märkligt, men det är väl som alltid att ta det som är skrivet "med en stor nypa salt". Det är nog ingen större skillnad på motorjournalister och de som skriver i Allt om mat. Alla har sina favoritviner, och jag har mina. :shock: :shock:
Naaj!
Det är ingen "motorjournalist" som skrivit det ursprungliga inlägget - det är en "Nisse i Hult" - någon stråldåre som suttit hemma och fantiserat ihop en konspirationsteori som han sedan gjort en insändare av!

Som Teknikens Värld därefter plockat in, möjligen under kvävda fnissningar...

Jag kommer ihåg att någon från Hyundai Sverige väldigt t y d l i g t berättade hur det egentligen låg till i påföljande nummer av Teknikens Värld...

Det megavrickade är att den som sköter Hyundais "pressklipp" har snappat upp denna kvalificerade desinformation och skrivit om den ursprungliga insändaren så det ser ut som en redaktionell text!!!

RÖTT KORT PÅ DEN GUBBEN!!!

Det skrivs tillräckligt mycket bra om Santa Fe och Hyundai i övrigt så man behöver sannerligen inte fabricera material eller lägga upp kontraproduktiva notiser om framtida ersättare när den rullande modellen säljer så ÅFarna får installera kölappsystem i hallarna!!!!!!

Nu skall jag kolla på "LOST" i dumburken - redan titeln påminner mig om Hyundais samarbetspartners!


Swedefe

10
Uj uj uj - jag har nog blivit lite uppeldad i den här tråden;

Måste be om ursäkt för att jag kallat den namngivna insändarskribenten för "stråldåre" - det är ett alldeles för starkt epititet i ett civiliserat forum!

Även om personen ifråga knappast lär läsa dessa rader, som dessutom ligger under en "dold" board som kräver registering så är det ändå ett övertramp!

Nå, nu är inte jag sådan att jag suddar, ändrar och trixar - sagt är sagt, och jag ber verkligen oförbehållsamt om ursäkt utan att någon har påpekat det ; både till forumet i stort och personen ifråga!

Got carried away... :roll:


Swedefe