Annons

Köpa drag..?

1
Hej på er,

Har nu börjat med min "Masterplan" och första steget är
att köpa drag! - vart är bäst att köpa..?

Har kollat:
Mekonomen - 1829 + elsats 534.-
Autokatalogen - 2853 + elsats 1012.-

Någon som har bättre förslag..?

Hälsningar - Fredrik

(skicka gärna förslag till fredrik@dms.nu
så ser jag det direkt, kollar forumet typ en gång i veckan)
Hyundai Santa Fe GLS Exklusive -2003 Silver
--------------------------------------------------------
Annons

2
Hej, svarar här så att di andre ser också, skickar email dessutom.

Som en jämförelse; jag beställde ett avtagbart drag när jag köpte bilen (nov. -03), pris 5.600:- inkl. montering. Fabrikat: Kovil/Boh. Gillar inte mekaniken för demontering, klämrisk. Släpkontakten har tåtarna bakåt vilket gör att det är mkt svårt att få lös reservhjulet. Det bästa är att ha en kontakt med sidoanslutning av kablarna.

En av killarna (Chrille) monterade ett fast Mekonomen-drag, och är mkt nöjd med det.

Personligen skulle jag välja ett avtagbart Monoflex-drag om jag finge välja igen. Gillar lättheten att demontera, dessutom känns det "tryggt".

Brink-drag - som jag har på min Cheva - känns förbannat läskiga. Du trycker i kroken, det klickar inte ens, och sen ska det sitta på ngt magiskt sätt!!

3
Hej, svarar här så att di andre ser också, skickar email dessutom.

Har ett leveransmonterat fast drag (kostade ca 4000 kr monterat), BOH , Bröderna Olsson i Hedemora, verkstad AB tfn: 0225-15515 (kolla om du kan köpa direkt). Stukade till en konsoll lite under vår terrängkörning. Ringde BOH och fick efter 2 dagar en ny konsoll med pånitad skylt. Fantastisk service. Använder mitt drag mycket då jag är en ”Snigel”. Har lärt mig att inget slår ett fast drag. (efter några år blir de löstagbara fasta när du tvingas att svetsa efter besöket hos bilprovningen). Ett tipps om du monterar fast drag är att använda rostfria, syrafasta bultar och skruvar. (du kan ju kolla hur andra drag ser ut efter ett par år).
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.