Annons

Golvmattorna igen

1
Nu närmar sig ju hösten, och slasket.
Hur har det gått med golvmattor till Santa Fe? Frågan har ju varit uppe förr på forumet.
Har någon hittat mattor av "Volvokvalité", om ni förstår vad jag menar.

Jag fick de här sladdriga gummimattorna från någon Biltemakonkurrent? som inte ligger still, inte håller kvar smuts och som tydligen många av er andra fått. Vad värre är - de är av så usel kvalitet att de migrerar. De missfärgar alltså omkringliggande plast och saker som kommer i kontakt med dem. Men det får väl bli en garantisak - fast dyrt för Hyundai säkert.... He, he...

Tillbaka: Någon som hittat något i stil med de fina, outslitliga, halvhårda plastmattor man kunde få till 740:n på 80-talet?

Sukken
Annons

2
"Biltemamattorna" kastade jag ur direkt. Hyundai säljer dock riktiga formpassade mattor i både gummi, textil och Velour. Jag köpte Velour för typ 500:-
Kolla i tillbehörskatalogen. Tror den ligger som .pdf på www.hyundai.se nu.

3
Nej nej, de fina godingarna från -70 lyser med sin frånvaro. Jag kör velour på sommaren och sladdret på vintern, vad annat göra?

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

Miss

4
Ja usch.

Det är sådant här som drar ned importbilar som Hyundai. Kollar man på Volvomattorna så är de säkert "made in china", men mycket bättre än Hyundais för det.

Grannen fick hem en ny V70 häromdagen. Inte så att jag vill byta, eftersom biltypen inte är min stil, och för liten men så genomtänkta detaljer....

Tag bara plastmattan i lastutrymmet: Hyundais tillbehör är en enda stor låda, som man måste lägga ur i garaget för att kunna använda tredje stolraden. . Volvo har fixat ett veck på sin så att man kan böja den. Hur elegant som helst. Lastgallren skall vi bara inte tala om i jämförelse.

Det är nog tur för svensk ekonomi att Koreanerna inte är bättre industrispioner än de är....

Sukken

mer matta

6
Jaså, tråden fanns sedan tidigare. Du förstod mig rätt. Jag har också plastbaljan. Jag gnällde aldrig över att allting glider runt på den också, men det hade ju någon annan gjort tidigare.
Nu har Volvo löst det problemet med en gummerad översida, kan tilläggas. Elegant det med...

Fast min Santa ser mycket maffigare ut än grannens Volvo iaf. :D

Sukken

7
Den här gummimattan som säljs åtminstone i Kanda verkar vara en trevligare bekantskap för 7-sitsare. Nu är bilden lite klen, men det ser ut som om det går att vika mattan på mitten.
Bild
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
"Pampigt" sa farsan när jag svängde in på nerfarten till deras hus. Där har vi skillnaden mellan en slätstruken V70 8) och en fin gosanta!

Av mattorna till santan finns definitivt mer att önska, nästintill väldigt mycket skulle jag vilja säga. Velourmattorna har hål i framkant som passar till motsvarande "pluppar" på golvet men det finns inga snäppfästen eller andra bra lösningar (som man hittar i t ex passat), alltså glider mattorna snabbt av hålen å far iväg framåt. Uselt för att vara original.

De berömda "Cannon" mattorna ska vi inte tala om, värdelösa!

Nä, den som kan vaska fram en fin serie mattor kommer att sälja ett par, åtminnstonde till mig!

Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

Skålade plastmattor Rensi

12
petroff skrev:Rensi är det mest intressanta jag hittills hittat.

http://www.plastomer.se/

Säljes bl.a av www.autoexperten.se
Bild
Petroff :wink:

Pratat med en som heter Niklas hos Plastomer. Han har bl a hand om kommande modeller av Rensi. Tyvärr, inga skålade plastmattor på gång när det gäller till den nya modellen av Santan :(
Vi får väl ringa och tjata hål i huvudet på de, kanske hjälper!
Bra tips annars, Petroff!

/SantaSalle
Hälsningar Salle

Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02

14
Jag lider med Er :cry:
Men har ni kollat beg.marknaden då?
Finns ett helt gäng Santa Fe SM som passar Rensi-mattorna! :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
petroff skrev:Jag lider med Er :cry:
Men har ni kollat beg.marknaden då?
Finns ett helt gäng Santa Fe SM som passar Rensi-mattorna! :lol:

Petroff :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Aftonens fempoängare, Petroff!

(Använder f ö själv billiga Cannon-mattor, och nålfiltvarianten inunder... 8) )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"