Tyvärr finns det en tendens att bromsbeläggen bak tenderar att kärva, vilket leder till ökad bensinförbrukning och i värsta fall koksade belägg och ev. skeva skivor pga värmen.
Här kommer lite tips hur du enkelt kan underhålla bromsarna bak. Min teori är att beläggen till slut får gravrost på sidorna vilket gör att de kärvar. Här pratar jag om belagsdelen i stål, ej själva slitytan.
Gör så här:
OBS! Tänk på att handbromsen får inte vara åtdragen. Lägg stoppklossar bakom de hjul du inte arbetar med. Permanent AWD har alltid mekanisk drivning på alla hjul, så var försiktig med tanke på olycksrisken!
1) Demontera hjulet.
2) Demontera bromsoket med en 14mm blocknyckel. (De 8-19 mm blocknyckelsatser som säljs saknar 14mm-nyckeln, så den får skaffas separat)
3)
Alt 1. (rekommenderat) Demontera oket och häng upp det med tex ståltråd i spiralfjädern. Se till att bromsslangen inte "kinkas" till.
Alt 2. Demontera bara ena skruven och släpp på den andra och vrid runt oket enligt bild.
4) Känn på gejdrarna och gummitätningarna så att de glider lätt. Ta isär och smörj med kopparpasta om det kärvar. (se bild nedan, nr 2 o 5, lock pin o bushing).
5) Ta bort beläggen med handkraft eller med bladmejsel om nödv. Håll ordning på beläggen. De är olika inre o yttre.
6) Ta bort clipsen med handkraft eller med mejsel om nödv. Observera demonteringsriktningen parallellt med bromsskivan!
7) Gör ren clipsen med avfettningsmedel om de är beckiga av gegg. Annars använd en stålborste för att göra ren clipsen.
8 ) Gör ren beläggen och putsa sedan beläggens "tänder" (se bild med pilar nedan) antingen med stålborste eller med en fil. Om du har gravrost på tänderna måste du fila på tänderna så att du får fram ren metall.
9) På den rena metallen på tänderna så smörjer du med kopparpasta - bara lite grann! - så att du håller ytan rostskyddad.
10) Putsa bromsokshållaren med stålborsten för att få bort koks och annat gegg.
11) Innan du monterar tillbaka delarna, gör ren bromsskivor och clips med avfettningsmedel (Bräkleen eller Quickleen).
12) Montera på clipsen, beläggen och oket.
13) Fäst oket med skruvarna och på med hjulet.
Tidsåtgång: ca 10 minuter/sida (utom första gången).
Gör denna åtgärd i samband med hjulbyte, dvs 2 gånger per år.
Förbehåll: Du tar själv ansvar för för de åtgärder du gör på din bil! Bromsarna är givetvis en avgörande del av bilens grundfunktioner.
Håll bakbromsarna i trim!
1
Senast redigerad av ClasseClas den 24 apr 2005, 22:04, redigerad totalt 1 gånger.