Annons

Den nya loggan för "Hyundai SUV Sweden" - Hjälp ti

1
OK, jag lägger den här tråden på "fel" ställe för att få full uppmärksamhet.

Saken är den att vi ska ta fram en ny klubblogga till Hyundai SUV Sweden. Tyvärr saknar undertecknad, Swedefe och Fjällräven vissa elementära genkombinationer för att kunna designa en elegant och slagkraftig logga.

Viss inspiration finns att hämta från den befintliga loggan, men givetvis är fältet fritt! Du som kan hjälpa till antingen för egen maskin eller via vänner o bekanta eller via tjänster o gentjänster, ta nu tillfället i akt och ta fram ett eller flera förslag som vi kan rösta på i "demokratisk" ordning!

Som vanligt utgår inga arvoden, utan det är självfallet äran att få sitt alster presenterat för en lång tid på webben och på klubb-prylar mm som är belöningen!

Känn dig manad att hjälpa till! Tackar på förhand!
Senast redigerad av ClasseClas den 22 jun 2005, 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

2
Jag försöker lite i Photoshop idag :D

Här kommer ett litet test gjort på några minuter.
Bild
Text och sånt kan ändras och trixas med mm, om den nu faller på läppen.

Mvh Robsson

3
Hurra, här har vi en med anlag! Yippie! :D

Robsson, du får gärna fortsätta vidare. Vi ska ha en logga för "Hyundai SUV Sweden", som blir namnet på den nya klubben som täcker Hyundais samtliga SUVar, dvs Santa Fe, Terrcan, Tucson och senare även den nya större Santa Fen.

4
Kul, jag testar lite i kväll och ser vad jag får fram. Ibland lyckas man ibland blir det inget alls :)
Är det så att ni behöver hjälp med hemsidan, tex hur man hamnar högst på sökmotorer medmera så får ni hojjta till.

Mvh Robsson

6
Första kommentaren.

Bra stylat Robsson.

Jag tycker att vi på något sätt skulle få behålla den fina solen.
Kanske går att byta ut bilbilden?
Säkerligen byter Hyundai modell stup i kvarten, men solen består...?

Undrar ibland vem i "styrelsen" som kom på den gamla loggan.
Enligt ClasseClas besitter de inga sådana kunskaper, men den var bra.

7
Linkan ! Bilen tar vi bort, Solen får bestå :D men angående modellerna skall de stå med ? Som du säger så kommer det förmodligen flera nya modeller, jag gör nått nytt :)

9
Bild
Grymt imponerad, Robson!
Bild


Om du jobbar professionellt med det här så är du van vid att det enda folk vill göra är att ändra på det förslag man kommer med - och inte sällan ändra till det sämre... :roll:

Om du är en talangfull hemmapulare så kan möjligen alla andras åsikter till slut kännas nedslående - men skit i det; det här är BRA!

Även jag har några åsikter, men jag vill titta in några gånger till innan jag kan formulera dem!

Bild
Keep up the good work!
Bild


Swedefe

10
Man tackar, bugar och bockar. Jag är en enkel hemmapulare. Ni får komma med synpunkter så ändrar vi loggan därefter så får ni nått ni verkligen gillar.

Mvh Robsson

11
Robson - du får stå ut med att jag öser beröm över dig!
Det är inte fråga om billigt smör för att uppmuntra dig att fortsätta lägga tid framför burken - jag är uppriktigt imponerad av det jag sett!
Måhända analyserar jag sönder saker och ting, och tolkar in grejer du inte ens funderat över - men detta är hur jag ser på dina förslag:


Alltså - egentligen är den här loggan slagkraftig och mitt i prick:
Bild
Typsnittet är samma? - eller starkt påminnande om Santans "officiella" - "Club of Sweden" kopplar till samma typsnitt och ger en stilfull enhet.
Prydligt och slagkraftigt - om vi skulle varit en klubb för fanatiskt dyrkande av just ursprungsmodellen av Santa Fe så hade allt varit "klartt" för första försöket!


Men, nu skall vi bredda oss och förbereda oss för framtida nya modeller och typsnitt, och då ställs det som sagt andra krav -
Bild
Jag måste säga att jag är ruskigt förtjust i dem lilla runda "Sverigeflaggan" - det är inte säkert att vi får in den i slutprodukten, men jag gillar den!
Sedan måste jag fråga: Visst är det den "gamla" solen i mitten av flaggkorset? Jag har en skruttig skärm, men jag tycker det ser ut på det viset här hos mig.
Om det är så, Robson - så besitter du något som många professionella formgivare saknar - nämligen känsla! Det är precis så man gör om man skall förnya en logotyp för en organisation - man måste genomföra förändringen med länkar bakåt för att inte tappa hälften av "di gamle".

Jag tror inte ens att kopplingen bakåt är så himla viktig för oss - relativt nybildade, men jag är imponerad över hur okonstlat symbolen från den gamla loggan inte bara lyfts över i den nya - utan till och med höjer och förnyar den - den runda Sverigeflaggan alluderar till ett "solkors" och med den lite naivistiska solen inritad förstärks det intrycket - samtidigt som det totalt omöjliggör eventuella nationalistiska associationer - solen och den runda Sverigesymbolen förmedlar Sverige och glädje - ingenting annat! Imponerande att kunna "återerövra" en symbol som varit på drift under två decennier, samtidigt som man kopplar bakåt i den egna organisationen - för att gå framåt!!!
Bild
Nå, nu är det denna vi diskuterar, och jag har följande synpunkter:

Den partiella Hyundai-symbolen i bakgrunden är bra och ger liv åt logotypen i tryck, men kommer inte att fungera om loggan skall broderas - det lär bli för plottrigt.

Detta är inget egentligt problem - man får ha två olika logotyper för olika ändamål - däremot måste loggan vara så bärkraftig att den inte "bleknar" när Hyundai-symbolen lyfts bort.


Den nuvarande texten Hyundai Suv Sweden blir lite "stolpig"
blir det bättre med Hyundai SUV Sweden?

Kanske skall man försöka återskapa texten och typsnittet från bakluckan med bara versaler och "kromglans"

Vidare funderar jag på typsnittet i bilmodellerna - det är på ett sätt bra att typsnittet skiljer sig från allt annat, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur det skulle se ut om man använde sig av respektive modells logotyp - i Santans fall komplett med "kvartssolen"...?
Problemet man står inför är att man drabbas av ett "bäst-för-datum" - i samma ögonblick som Hyundai bestämmer sig för att ändra en detalj i någon av utformningarna så är man akterseglad.

Tål att tänka på...


Vidare funderar jag på avgränsningen med orangea pluttar - kunde man möjligen väva in "solkorset" här istället - eller bara köra "gammelsolen? Kanske färre men större symboler, möjligen bara tre stycken?

Det är inget krav att aallllaa måste tycka något angående utformningen av nästa logga, men jag hoppas att de som tycker något hör av sig - jag häpnar över hur långt vi kommit bara under dessa dagar!



Swedefe

12
Alright nu vet jag ungefär vad ni strävar efter, jag testar lite varianter ikväll och imorgon :D
Förresten är jag inte riktigt med på en sak...

Vidare funderar jag på typsnittet i bilmodellerna - det är på ett sätt bra att typsnittet skiljer sig från allt annat, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur det skulle se ut om man använde sig av respektive modells logotyp - i Santans fall komplett med "kvartssolen"...?

Respektive modells logotyp, dum fråga , vart hittar jag dem ? Finns det bilder ? Kromglans är en skitbra idé !!! Om nån kan plocka fram bilder på dessa modell logotyper så vore det great !

Allstå ibland är man trög, jag gick ut till bilen och tittade på loggan och då fattade jag vad du menade med beteckningarna.

Ps

Nu har jag letat, jag hittar kvarts-solen för santan men inget på Tucson och Terracan, nån som kan guida mig med länkar till bilder där de finns ?

Mvh Robsson

13
Jaha nytt test, men är inte nöjd själv :?
Bild
Får jag tid ikväll så ska jag ta en bild på min backlucka och leta efter typsnittet som används, det finns garanterat på nätet. Då vore jäkla kul om man kunde lyckas göra loggan riktigt riktig och fin :)

14
Herreminje!!!

Vilket engagemang! :D :D :D

Fantastiskt arbete, jag står upp och applåderar!

Den ena aha upplevelsen efter den andra...

En annan hinner knappt med i svängarna, men kör med bôttgas, så kommer jag lunkades över mållinjen när ni andra käkar korv. :oops:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

15
Jättesnyggt Robsson! Du jobbar bra!
Tänkte bara komma med en liten åsikt, om man tänker använda resp bils typsnitt så ser det ganska rörigt ut. Det förslaget med solen och "prickarna" är både stilren och snygg och "faller i blicken", tycker även om hyundai-loggan i bakgrunden, sen är jag som Swedefe väldigt förtjust i den runda flaggan.

Nu vill jag inte krångla till det men hur ser det ut rent "lagligt" att använda hyundai-loggan? Måste man be om godkännande?

Stora applåder och hurra-rop till dig! :D :D :D :D :D
Må gott :wink:
Stahl