Robson - du får stå ut med att jag öser beröm över dig!
Det är inte fråga om billigt smör för att uppmuntra dig att fortsätta lägga tid framför burken - jag är uppriktigt imponerad av det jag sett!
Måhända analyserar jag sönder saker och ting, och tolkar in grejer du inte ens funderat över - men detta är hur
jag ser på dina förslag:
Alltså - egentligen är den här loggan slagkraftig och mitt i prick:
Typsnittet är samma? - eller starkt påminnande om Santans "officiella" - "Club of Sweden" kopplar till samma typsnitt och ger en stilfull enhet.
Prydligt och slagkraftigt - om vi skulle varit en klubb för fanatiskt dyrkande av just ursprungsmodellen av Santa Fe så hade allt varit "klartt" för första försöket!
Men, nu skall vi bredda oss och förbereda oss för framtida nya modeller och typsnitt, och då ställs det som sagt andra krav -
Jag måste säga att jag är ruskigt förtjust i dem lilla runda "Sverigeflaggan" - det är inte säkert att vi får in den i slutprodukten, men jag gillar den!
Sedan måste jag fråga: Visst är det den "gamla" solen i mitten av flaggkorset? Jag har en skruttig skärm, men jag tycker det ser ut på det viset här hos mig.
Om det är så, Robson - så besitter du något som många professionella formgivare saknar - nämligen känsla! Det är precis så man gör om man skall förnya en logotyp för en organisation - man
måste genomföra förändringen med länkar bakåt för att inte tappa hälften av "di gamle".
Jag tror inte ens att kopplingen bakåt är så himla viktig för oss - relativt nybildade, men jag är imponerad över hur okonstlat symbolen från den gamla loggan inte bara lyfts över i den nya - utan till och med höjer och förnyar den - den runda Sverigeflaggan alluderar till ett "solkors" och med den lite naivistiska solen inritad förstärks det intrycket - samtidigt som det totalt omöjliggör eventuella nationalistiska associationer - solen och den runda Sverigesymbolen förmedlar Sverige och glädje - ingenting annat!
Imponerande att kunna "återerövra" en symbol som varit på drift under två decennier, samtidigt som man kopplar bakåt i den egna organisationen - för att gå framåt!!!
Nå, nu är det denna vi diskuterar, och jag har följande synpunkter:
Den partiella Hyundai-symbolen i bakgrunden är bra och ger liv åt logotypen i
tryck, men kommer inte att fungera om loggan skall broderas - det lär bli för plottrigt.
Detta är inget egentligt problem - man får ha två olika logotyper för olika ändamål - däremot måste loggan vara så bärkraftig att den inte "bleknar" när Hyundai-symbolen lyfts bort.
Den nuvarande texten
Hyundai Suv Sweden blir lite "stolpig"
blir det bättre med
Hyundai SUV Sweden?
Kanske skall man försöka återskapa texten och typsnittet från bakluckan med bara versaler och "kromglans"
Vidare funderar jag på typsnittet i bilmodellerna - det är på ett sätt bra att typsnittet skiljer sig från allt annat, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur det skulle se ut om man använde sig av respektive modells logotyp - i Santans fall komplett med "kvartssolen"...?
Problemet man står inför är att man drabbas av ett "bäst-för-datum" - i samma ögonblick som Hyundai bestämmer sig för att ändra en detalj i någon av utformningarna så är man akterseglad.
Tål att tänka på...
Vidare funderar jag på avgränsningen med orangea pluttar - kunde man möjligen väva in "solkorset" här istället - eller bara köra "gammelsolen? Kanske färre men större symboler, möjligen bara tre stycken?
Det är inget krav att aallllaa måste tycka något angående utformningen av nästa logga, men jag hoppas att de som tycker något hör av sig - jag häpnar över hur långt vi kommit bara under dessa dagar!
Swedefe