Annons

Bakhjulslager - byta själv?

1
För drygt en månad sedan började det låta från något hjullager bak, jag (och baksätespassagerarna) upplevde att ljudet kom från höger sida.

Efter någon vecka blev det ett "extremt" missljud mycket snabbt (på några mil) bakifrån. Jag hade en service inbokad några dagar framåt i tiden så det passade bra, bad dem byta hjullagret höger bak och fick väl lite hicka när jag fick höra priset. Den "höga" prisbilden berodde på att de bytte hela navet fick jag som förklaring, nåväl - lagret var kass och behövde bytas.

Hämtade ut bilen senare samma dag och fick då veta att de hade bytt nav på vänster bak. Blev lite fundersam men jag hade väl tagit fel på var ljudet kom ifrån.

Nåväl, tog bilen och åkte hem och hörde då att det ursprungliga ljudet var kvar, dvs från höger bak. Konstaterade för mig själv att koreanerna ändå hade jämn kvalité på grejerna :(

Så till frågan, är det någon som har bytt nav (hjullager) själv och som kan ge råd om det är görbart att byta själv? Mekar en del men har aldrig bytt något hjullager på en bil, då allt är integrerat i navet så "borde" det väl inte var så himla svårt. Tips och förslag, lämna in eller byta själv?

Det kostade 3000 på verkstaden (har inte kollat hos mer än en), navet kostar hos Autoexperten 1800 minus 15 % rabatt.
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom
Annons

Re: Bakhjulslager - byta själv?

2
Enterprise skrev:Hämtade ut bilen senare samma dag och fick då veta att de hade bytt nav på vänster bak. Blev lite fundersam men jag hade väl tagit fel på var ljudet kom ifrån.

Nåväl, tog bilen och åkte hem och hörde då att det ursprungliga ljudet var kvar, dvs från höger bak. Konstaterade för mig själv att koreanerna ändå hade jämn kvalité på grejerna :(
Jag kan inte svara på din fråga men undrar varför inte verkstaden lyssnade på dig och bytte höger sida :?: :(
Jag skulle kännt mig lite lurad iaf...
Santa Fe Crdi C7 A5 -06

Re: Bakhjulslager - byta själv?

3
Nästa verkstad skulle 3000 för lagret/navet och 1800 för arbetet :x

Blir nog den första verkstaden i varje fall, orkar inte riva bromsar och dylikt utomhus i 5-10 grader C :(
Persa skrev:
Jag kan inte svara på din fråga men undrar varför inte verkstaden lyssnade på dig och bytte höger sida :?: :(
Jag skulle kännt mig lite lurad iaf...
Nja, först när de berättade vad de gjort trodde jag att jag hade hört fel så hö var vä :? Men det var ju å andra sidan ett rejält "svarvade" ljud från vä så de tog ju rätt ändå på ett sätt.
Santa Fe (CM) -07 2,2 CRDi A5 Comfort-7
Platinum Silver med en Cabby 800 F3F -10 bakom