Annons

61
...å min tolkning är att själva taket maximalt får belastas med 34 kg, jämt fördelat; jänkarna är inte sådär grymt imponerade av takboxar och dravel - dom lastar direkt på taket och binder i railsen eller sätter möjligen upp tvärbågarna som längsleds förstängning av taklasten.
Därav formuleringen "evenly distributed".

Bilen är i Sverige godkänd för 100 kg taklast - ytterst få andra bilar är godkända för mer, och då är det riktiga terrängkameler med kapacitet för "overland expeditioner" som Land Rover, Land Cruiser osv.


Kan berätta att SM-Santa med Thulebågar, fullängds "Streamline" box med mer än dubbla tillåtna vikten funkar det också - men kräver vis(s) planering av körningen...


Tillbaka till CM - flyttar upp denna tråden i det nyinrättade CM-forumet.

Se till att posta era intryck efter att ni sett bilen - å var inte bara så trista felfinnare som undertecknad! :mrgreen:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

62
Swedefe skrev:...å min tolkning är att själva taket maximalt får belastas med 34 kg, jämt fördelat; jänkarna är inte sådär grymt imponerade av takboxar och dravel - dom lastar direkt på taket och binder i railsen eller sätter möjligen upp tvärbågarna som längsleds förstängning av taklasten.
Därav formuleringen "evenly distributed".

Bilen är i Sverige godkänd för 100 kg taklast - ytterst få andra bilar är godkända för mer, och då är det riktiga terrängkameler med kapacitet för "overland expeditioner" som Land Rover, Land Cruiser osv.
Får väl utgå från att Swedefes uppgifter om SM:s taklast stämmer - fast jag har inte kunnat hitta några uppgifter överhuvudtaget, utom dom på railsen.

Hur är det med CM:s taklastmöjligheter - bortsett från dom missar Swedefe pekat på?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

63
BengtB skrev:Får väl utgå från att Swedefes uppgifter om SM:s taklast stämmer - fast jag har inte kunnat hitta några uppgifter överhuvudtaget, utom dom på railsen.

Hur är det med CM:s taklastmöjligheter - bortsett från dom missar Swedefe pekat på?

/BengtB
Det är 100 kg, http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... rs2006.pdf

För SM gäller 100 kg, se här:
http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... er2005.pdf
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

64
BengtB skrev: Hur är det med CM:s taklastmöjligheter - bortsett från dom missar Swedefe pekat på?
/BengtB
Undertecknad ogillar att köra med box, men tvingas alltför ofta plocka på boxen i sista stund när verkligheten kommer ikapp mig.

Jag uppskattar SMens rails där jag kan lägga på tom eller lättlastad box helt själv utan att behöva väcka nära och kära - eller be främlingar om hjälp.
Lastbärarna sitter ju fast i boxen - det är bara att öppna klokopplingen maximalt och lobba upp hela härligheten och dra åt fyra skruvar.
5 minuter max!
Lastad box kan lyftas av eller på med hjälp - ändå mer tid sparat!

Med CMens system är man tvingad att lägga upp en tom box på taket, för att sedan med överfall bulta fast den mot lastbärana och mäta in den någorlunda - för att sedan börja lasta upp boxen... 30 minuter?

Självklart är CMens system ett steg bakåt, ett offer på designens altare - som man förmodligen i efterhand motiverar med "sänkt luftmotstånd/bränsleförbrukning".

Men, är CMens lastbärare ens demonterbara om man vill slippa köra med dem på i onödan...? Jag undrar jag...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

65
ClasseClas skrev:
BengtB skrev:Får väl utgå från att Swedefes uppgifter om SM:s taklast stämmer - fast jag har inte kunnat hitta några uppgifter överhuvudtaget, utom dom på railsen.

Hur är det med CM:s taklastmöjligheter - bortsett från dom missar Swedefe pekat på?

/BengtB
Det är 100 kg, http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... rs2006.pdf

För SM gäller 100 kg, se här:
http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... er2005.pdf
Va' bra! Precis som dom flesta andra bilar med andra ord. Då ska jag väl passa på att ta med mig borrmaskin, skruvmejsel och skiftnyckel när jag i kväll seglar in som VIP hos återförsäljaren för att påvisa det Swedefe redan avslöjat om CM:s takräcke. :mrgreen:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

66
... glöm inte torxbitsen!
Det såg ut som något sådant skulle behövas för att demontera skjutstoppet inne i skenan!

Hälsa från mig! :mrgreen:



Swedefe - Infant terrible
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

67
Jag tar med mig hela uppsättningen av bits - plus en vinkelslip, för det kan ju vara nånting med bilens design i övrigt som behöver rättas till, den icke öppningsbara bakrutan t ex. :mrgreen:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

68
BengtB skrev:Jag tar med mig hela uppsättningen av bits - plus en vinkelslip, för det kan ju vara nånting med bilens design i övrigt som behöver rättas till, den icke öppningsbara bakrutan t ex. :mrgreen:

/BengtB
Om du också ska till Stilbil i Sollentuna så kan vi ju komma överens om klädsel så vi känner igen varandra. Vad sägs om blåställ o svetsglasögon? :roll:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

69
ClasseClas skrev: Om du också ska till Stilbil i Sollentuna så kan vi ju komma överens om klädsel så vi känner igen varandra. Vad sägs om blåställ o svetsglasögon? :roll:
Klädseln är OK, men min inbjudan kommer inte från Stilbil - kanske får dom en chans vid ett senare tillfälle om CM faller mig i smaken. :lol:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

70
Ja så har även undertecknad skådat CM-bil på ut och insidan.

Efter att 45 minuter nagelfarit å klivit in och ur CM (en 6:a automat) från alla håll och kanter, så lämnade frugan och jag bilförsäljaren och bilen utan att vända oss om ens. Tillbaka till parkeringen där vi klev in i vår riktiga ur-Santa och körde leende därifrån. Ett belåtet leende, INTE p.g.a. det vi just hade sett utan för att vi åter satt i vår oslagbara härliga "gamla" bil.

Väljer att nämna bara några av upptäckta minus - Ingen öppningsbar bakruta, Inget lastutrymme i 7:an, Anonym front-siluett, Ingen strålkastarspolning = inga xenon-strålkastare, Träimitation inst.bräda, dörrar faktiskt riktigt ful variant.

Sorry men jag tror tyvärr inte att vi får skåda någon större försäljningsframgång av CM iaf.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

71
Nej, CM var ingenting för mig, vare sig i det ena eller det andra uförandet. Jag kan helt enkelt inte förlika mig med utseendet, när jag jämför med min "gamla" SF. Mitt allmänna intryck av utseendet skulle väl närmast kunna sammanfattas med ordet 'svulstig'. Och den saknar ur-Santans "personlighet".
Någon provkörning blev det inte - jag frågade inte efter någon.

Den mest intressanta erfarenheten av det korta besöket hos återförsäljaren var nog deras bedömning av inbytesvärdet på min egen V6 Exclusive 2004, särskilt i ljuset av det inbytesvärde jag fick av samme säljare för två år sen, då jag hade en tre år gammal V6 GLS och köpte den nuvarande Santan.
Idag skulle min bil vid ett inbyte ha minskat 125 000 kr i värde (i förhållande till inköpspriset) medan den föregående Santan för två år sen bara hade minskat drygt 60 000 kr på tre år.

Sammantaget kan jag nog säga att min känsla under hemfärden från visningen nog ganska exakt överensstämde med Nimbusens.
Ur-Santan är definitivt en trevligare bil i mina ögon och jag kände mig jättenöjd med den när jag for hem. Och tänk så mycket pengar jag sparade... :D

Men det ska bli intressant att följa säljstatistiken för CM - jag har mina tvivel på att den får samma framgång som SM hade.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

72
Glömde ju berätta att en av säljarna hävdade att det var en lösning på gång, när det gällde lastbågarna på CM dvs problemet att den bakre sitter lägre än den främre. Hur den lösningen skulle komma att se ut framgick inte, och inte heller om den skulle kosta extra.

Och när det gäller åtminstone Comfort-modellen sa säljaren att båda framstolarna skulle vara elmanövrerade på de första 450 importerade exemplaren, men därefter bara förarstolen. Någon förklaring till detta gavs inte.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

73
Oj va' det blev tyst om CM efter den stora VIP-visningen! Vad händer?
Sitter kanske alla i intensiva förhandlingar om bilbyte?
Eller firar man att det trots allt visade sig ge större tillfredsställelse att behålla den pålitliga ur-Santan?
Eller sitter kanske många och vrider sina händer i förtvivlan över att den länge efterlängtade inte visade sig vara det man hoppats på?

:wink: :?: :roll:
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

74
Eller sitter kanske många och vrider sina händer i förtvivlan över att den länge efterlängtade inte visade sig vara det man hoppats på?
Ja nog är det lite på det viset, åtminstone för mig :oops: förvisso snygg och stylad bil, men kanske inte den revolutionerande "wow" känslan när man kände och klämde på visningsbilarna.

Det omedelbara habegäret är stillat, min gamla klår nykomlingen på allt väsentligt dvs. maxlast och släpvagnsvikt.

Jag har inte kollat på vridmomentskurvorna, men den nya 6:an lämnar max 248nm i vrid, och den gamla har 250nm. Alltså har de skrämt ponnysarna från 173 till 189, utan att skapa mer kraft. Men som sagt jag har inte kollat VAR på varvtalsskalan kraften kommer i den nya 6:an.

Har inte riktigt fått grepp på utväxlingen på 1:ans vxl heller, det är ju egentligen det största problemet med den "gamla", när det kommer till mer avancerad körning (utanför det asfalterade vägnätet)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

75
Bankerna kanske också varit på visning och därför inte är så villiga att låna ut, fast mest troligt är väl att de flesta hade väl förväntat sig att få se en riktig hit och så fick man istället se näst intill en flopp. :cry:

"Den nya" är i alla fall ingen konkurrent till UR-SANTAN! :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red