Annons
Välkommen till Hyundaiforum.se, ett oberoende forum för Hyundai i Sverige, här kan du diskutera allt om Hyundaibilar med andra likasinnade. Ha en trevlig vistelse!

Projekt..tja..trimmad Genesis iallafall : )

Fräcka, coola, spektakulära eller helt vanliga bilder på din bil tagna på fräcka, coola, spektakulära eller helt vanliga platser! Varje forumist lägger upp sin egen tråd! Här lägger vi projektbilder också. En tråd per projekt.
Användarvisningsbild

Trådskapare
Kalmarman

Projekt..tja..trimmad Genesis iallafall : )

19 sep 2019, 10:17

Jag fick min bil motoroptimerad i tisdags, och kan säga att det gav en märkbar skillnad både i respons och acceleration.

Det hela utfördes av företaget Autostable, och är alltså ingen "chipning" eller box, utan en riktig mappning på individbilen.
I nuläget är bilen i övrigt standard. Originalets 305 hk kändes klart mycket närmare min tidigare kompressormatade BMW 330 (bänkad till 350 hk) än förväntat.

Skillnaderna märktes på följande sätt: betydligt rappare respons i gaspedalen, vilket innebär att jag får vara försiktig med den i lägre hastigheter när man kör i stadstrafik, eftersom den då ligger o väntar med lägsta växeln (6-stegad automat) och spinner till oerhört lätt.

Nästa skillnad var vridet. Vid provturen direkt efter mappningen, tog jag en kort sväng på E22:an. Före trimmet kunde jag känna hur automatlådan och motorn kommunicerade med någon knapp sekunds fördröj, men nu hann jag inte med att kompensera med gasen, och hjulen vred loss i 100 km/h trots att jag inte kick-downade. Nu var vägbanan inte kruttorr, så i helt torrt väglag hade jag nog fått en rejäl acceleration istället.

Nästa "projekt"-steg med bilen blir att byta till lättare hjul och bredare bakdäck. Rotations/slungkrafterna i tunga hjul är en stor del av prestandan, och bredare däck ser till att få greppet nog i vägbanan.

If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Återgå till "Projekt- och bilarkivet"

Stöd WWF - Bli fadder!
Stöd WWF - Bli fadder!