Annons
Annons

Re: Kass växellåda

2
Har inte kört mer än knappt hundra mil ännu men jag har inget att anmärka på min manuella låda. Lägena är distinkta och växelxäljaren fungerar som den ska.
Hyndai I40 Business kombi crdi 136hk M White crystal 2014
Tidigare Kia Ceed SW

Re: Kass växellåda

3
Uppsala skrev:Har inte kört mer än knappt hundra mil ännu men jag har inget att anmärka på min manuella låda. Lägena är distinkta och växelxäljaren fungerar som den ska.

Min bil har gått 8000 mil ungefär och jag håller med Uppsala. Vad är det som gör den Kass?

Re: Kass växellåda

4
Har haft inne bilen på verkstaden 5-6 gånger och varje gång så har dom inte hittat varför lådan är så trög. Sist så byttes slavcylindern i kopplingen men utan resultat. Riktigt trögt att växla, ja kass är bara förnamnet.

Re: Kass växellåda

5
Har en 12a som precis passerat 4200mil.

Första gångerna jag hade nått att anmärka på gällande växellådan så var den både trögväxlad som fan mellan 1 och 2 samt kraftiga vibrationer när man hittade dragläget.

Åtgärderna på min kärra var då byte av koppling och svänghjul samt olja i lådan, detta skedde vid ca 3000mil.

Har precis nu i dagarna när det börjar bli lite svalare temperaturer märkt att den börjar bete sig precis likadant igen...

Tröttsamt? JA enormt, har dock en mycket bra verkstad som tar alla mina problem på allvar och verkligen försöker lösa dessa problem.

Till våren så blir det en fin annons på en Hyundai I40 iaf, orkar inte med en massa strul med en såpass ny och "dyr" bil.

Just my two cents.. 8-)

Re: Kass växellåda

6
Hej undrar hur ni andra upplever era växellådor? . Själv har jag idag fått tillbaka min bil efter motor.koppling m.m och växellådsbyte och upplevde den forfarande som trögväxlad den första milen. Temperatur ca 3plus. Ska vänta lite till vintern slår till för att fortsätta påpeka problemet.

Re: Kass växellåda

9
ascona-tic skrev:Är den trög bara när den är kall eller varm också?
Min är bara trög när den är kall men det ska ju inte vara så. Ska visa upp min dom närmaste dagarna och hoppas dom har någon lösning.
Min är alltid trög men när det är kallt då bli det värrre, ibland knappt att jag får in 1:an och 2:an.

Det blir nog min första och sista Hyundai, tur att den har 5 års nybilsgaranti, mycket har krånglat.

Re: Kass växellåda

10
Jag har klagat som bara den till min ÅF så jag körde och ställde min bil över natten så dom fick provköra den när den var kall. Självklart så åkte jag med vid provkörningen och dom höll med om att den var trögväxlad men servicechefen hävda att det var modellens egenskaper!? Kändes som ett svar som är givet när dom inte vet vad som är felet (ny motor,koppling,huvudcylinder och växellåda) men dom ville testade en annan växellådsolja och det helt klart en förbättring. Enligt mekanikern så hade dom hällt i Castrol syntrans från början och någon Subaru olja nu.

Re: Kass växellåda

11
Ny I40 2.5 månader med drygt 1000 mil på mätaren. Idag började med att 5:an hoppade ur under motorvägskörning i snöfall. Efter att lagt i 5:an igen, gick sakta i högerfilen då vänster som vanligt inte är plogad, så fortsatte färden. Sen gick det inte att lägga i 6:an. Vid avfart och nedväxling fick jag inte i någon växel alls. Helt stumt. Bärgningsbil. :cry:

Re: Kass växellåda

12
Låter som att en del lådor har ett tillverkningsfel eller konstruktionsfel, alternativt att vissa har fyllts på med felaktig olja från fabriken som inte är anpassad till klimatet i Sverige varav lådorna i så fall är så känsliga för detta.

Meddela gärna hur det går, hoppas det löser sig fort!

Re: Kass växellåda

15
Fick tillbaka bilen i måndags, man bytte växellåda, vet inte exakt vilket fel mer än att de sa att växellådan hade ett allvarligt fel. Hoppas det är en engångsföreteelse så att nya lådan håller mer än 1000 mil. Heder åt verkstan RA-motor som gav mig en lånebil under reparationstiden.