Annons

Problem med panelbelysning på Trajet

1
Efter förra veckans oväder på Gotland har belysningen i panelen på min Trajet slutat fungera.

Jag kan inte stänga av belysningen i panelen... den är på hela tiden även efter att jag har stängt av motorn och dragit ur nyckeln. Alla andra kontrollampor fungerar som de ska.
Jag misstänker en relä eftersom precis innan det slutade fungera hörde jag ett långt histeriskt clickande bakom panelen.

Nu har jag tillfälligt löst det genom att koppla bort en säkring inne i lådan som finns bakom batteriet. Jag kommer inte ihåg vad det står på texten med det är nr13. Det vad den enda som fick belysningen att slockna så att inte batteriet tog slut under natten.

Vet någon hur jag löser problemet eller har någon idé vad det kan vara?
Vet någon om det är ett problem som täcks av el-garantiet?

Finns det något forum för Trajet ägare i Sverige?

Tacksamt för all hjälp jag kan få.

/Ric
Annons

2
Hej canditomane och mycket välkommen till forumet!
Jag är tyvärr inte särskilt kunnig i ämnet, men jag tror iallafall, att om inte din Trajet är för gammal, så skall det gå på garantin. Jag är övertygad om att även Trajet omfattas av den nioåriga elektronikgarantin, om den inte gått för långt.
Tycker iallafall att du skall höra med din verkstad om felet, och kolla om det är en garantigrej. Skulle inte rekommendera att börja hemmameka med elektroniken, såvida du inte besitter goda kunskaper i ämnet förstås...
Men som sagt, välkommen till forumet; Kanske en SUV i framtiden...? :D :D :D
(Mig veterligen det enda Hyundai-forumet...?)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Det hysteriska tickandet tyder på att ett relä kan ha bränt ihop i påslaget läge, men att ha relästyrd instrumentbelysning verkar lite overkill...

Pröva "polsk reset" aka "norsk reset"!
Lossa minuspolen på batteriet, minst en kvart - men gärna någon timme.

Måånga elfel går att avhjälpa på detta vis, och man slipper få en post på räkningen som säger "felsökning: xxx-kronor"


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

4
Swedefe skrev: Pröva "polsk reset" aka "norsk reset"!
Lossa minuspolen på batteriet, minst en kvart - men gärna någon timme.
Måånga elfel går att avhjälpa på detta vis, och man slipper få en post på räkningen som säger "felsökning: xxx-kronor"
Swedefe
Javisst jäkl... :oops: :oops:
Tänkte inte på det... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Jag tackar för tipset men det gjorde tyvärr ingen skillnad.
För att vara på den säkra sidan lät jag bilen stå utan batteri under natten igår... idag när jag kopplade in batteriet igen fanns felet kvar, panelbelysningen på. :(

Igår gick jag till en Hyundai verkstad. De kunde förstås inte säga direkt vad det är utan att först ha tittat på det. Det ska de göra på onsdag nästa vecka. De kan inte heller säga om det omfattas av el-garantin utan att först undersöka.... hmmm jag vet inte ni men jag blir rädd varje gång jag hör från en verkstad ordet "undersöka". Jag brukar få betala rädslan i kronor. :?

6
Utan att göra anspråk på att vara någon expert, så tror jag att de bara kopplar in "datorn", och på så sätt får fram en felkod. Då ser de via felkoden vad som behöver rättas till. Sen är det ju en fråga om det är nåt som går på garantin... :roll:
Avd. nyfikna frågor... 8) Haft bilen länge? Årsmodell? Körda mil? Trivs du med bilen... äh, förresten, DET var en dum fråga... :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

7
tyvärr syns inte allt med datorn!med erfarenhet av äldre hyundai med ljusproblem verkar det som det är DRL-relät (day running light)som
gett upp.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

Re: Problem med panelbelysning på Trajet

9
canditomane skrev: Finns det något forum för Trajet ägare i Sverige?
Tacksamt för all hjälp jag kan få.
/Ric
Knappast något Trajet-forum.
Men visst har du väl hittat rätt ändå?
Och postat ditt inlägg helt rätt! Nämligen under:
Allm. frågor om Hyundai SUV och Hyundais övriga modellsortiment
(Det var mer än vad en annan lyckades med här om dan)

Välkommen canditomane!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

10
jag kan inte med garanti säga att det ÄR detta relä som felar,men jag har bytat ett flertal när jag jobbade med hyundai.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

11
Eftersom jag inte kunde ta bilen till verkstan onsdag nästa vecka så ringde jag till en annan Hyundai verkstad som kunde titta på bilen idag fredag.
När jag kom dit imorse förklade jag problemet igen och visade för mekanikern vilken säkring jag hade behövt dra ut för att inte batteriet skulle laddas ur... han satte säkringen tillbaka på rätt plats, satte sig i bilen vred nyckel, drog ur nyckeln och då funkar allting som det skulle!!!
Belysningen på panelen fungerar igen precis som den ska.... ok, lite pinsamt kändes det. Formodligen har det hjälpt att inte ha använt bilen på ett par dagar och att säkringen inte ha suttit på plats, vad vet jag.
Hoppas nu att det inte kommer tillbaka. Killen på verkstad trodde också att det kunde vara relän som hade fastnat.

Så, tack alla för hjälpen.

/R

12
Hej canditomane! Vad bra att problemet löste sig! Hoppas nu inte du har ngn läcka som ger elstrul vid dåligt väder.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision