Annons

16
Kom på nu att det nog finns 1 till mörkröd terracan i varbergs trakterna :lol:

Men det ska nog inte vara några problem att känna igen våran (Hella x-ljus, 18" alufälgar på Hancook däck, kromad frontbåge och sidesteps) :D

En träff där man får chans att visa upp vad en Terracan klarar hade inte varit helt fel :roll:

Och för att få slut på "tjötet" om att Xc90-skiten är bättre, så kan någon gärna få utmana våran Terracan i offroad! :D
Annons

17
Jo jo, ja ja - men XC 90; tvärställd motor med huvudsaklig drivning fram, ingen lågväxel och självbärande kaross är ju en
äpple <-> päronjämförelse.
Min Santa är faktiskt mer terrängkompetent än en XC 90 genom sin
"4 WD lock" brytare - även om man fortfarande kan diskutera vilken som är den "bästa bilen".



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

19
Hello!
Min Terra drar ca:
Landsväg normal fart 0.8
landsväg lite fortare 0.9
med 1000 kg släp medelhastighet 125 1,2
med 2300 kg husvagn i ca 90 1,35
stadskörning vete fan!

Ha det
Morgan

om terracan

20
Har en 2.9 crdi ( all utr ) -03 MANUELL. Kört den 11000 mil. Inga större fel. Körde stockholm - Hässleholm på 5 tim mao ligger som ett strykjärn på vägen =mycket bra väghållning för att vara lågprestige suv. Med 5 pers + slalom utr ( packbox ) ut i ca 40 cm blötsnö en slingrig backig sommarstuge väg i Dalarna ca 800 m lång, inga problem med framkomligheten. Utan lågväxel inte en chans. Helt underbar att packa med det höga lastutrymmet bak. Har lastgaller mellan baksoffans ryggstöd och bagageutrymmet. Bak sitter man högt och har därför kanon bra utsikt frammåt med bästa benutrymme.De nackdelar jag observerat är följande:På vintern varmt och skönt för föraren men han/hon bredvid fryser. Vid farter över 145 km kan sidorutorna fram släppa in luft, tätar dåligt mot gummilist. Service intervallerna täta 1500mil Kostar i snitt 3500 kr, Kamremsbyte vid 9000 mil+ servicen hela 13000kr =Efter 9000mil ca 34000kr för 6 servicar och då är det även dax för nya bromsbelägg runt om = 6500 samt nya däck = 8000 summa = 5400/1000mil VÄL DYRT HYUNDAI. Men bilen är så bra att den är värd det

21
Hej Jompa och mycket välkommen till Forumet!
Här är hittills något tunnsått med Terracan-ägare, så känn dig lite extra välkommen!
Kul också att se, att även terracan är en bil att trivas med - trots de något höga servicepriserna!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

En katt till bland herrmerlinerna...

22
He he...mmm sant nu finns det en Terr(a)oist till i lägret...

Kan bara säga att jag är mycket nöjd, använder min Terra ( en 02 med 2,9 litar´n KCR boxad, manuell låda) ca 185 hkr och 395 nm) dagligen i såväl pendel som i tuff terräng, då jag sysslar med Viltvård som kräver både tunga drag och lass på släp såväl som i bil.

En stor fördel är att jag lätt har en hundbur modell stor för två hundar men det finns ändå gott om plats för väskor// eller hinkar för foder eller liknande, LIKVÄL finns det plats för 5 fullvuxna män som sitter mycket bra.

Bilen klarar sig bra i jobbig terräng och detta trots sin storlek, trots hårt arbete så kyler systemen ner motor såväl som kupe´till en skön temperatur.

Bilen klarar sand/lera/skog/sten terräng med mycket bra resultat (men som alltid så spelar det stor roll hur man planerar sin körning).


Min förbrukning ligger på följande.

Stad/blandad 0,85 - 0,9
Landsväg 0,70 - 0,75
Terräng 2wd /4wd-H 0,94 - 1,0
Terräng 4wd låg diff 094-1,5

jag kör just nu bilen på 4 st Blizzak 265/70/16,

Men har just köpt 4 st Cooper STT 265/75-16.....får se vad som blir skillnad...

dessa siffor är beräknade på ca 1.5 månads körning och kommer säkert ändras med tiden (vintern är ju på g....)


Har ni frågor, ställ gärna! Jag tänkte gjort som många andra..Valt Santa, MEN jag ångrar INTE mitt val. (har haft Santa innan inom arbetet och kan skriva under på att den är grymt bra! men Terra ger mig mer av det jag behöver: fart, plats, last/dragförmåga mm.

//Wille
***Terracan***